barranquisme barrancs secs Berguedà torrent de Paller gresolet saldes berguedà Barcelona Catalunya

Torrent de Paller, barrancs secs del Berguedà

Dels tres descensos que davallen d'enmig de les altes parets de les cingleres de Gresolet i la Bola, el més destacat i practicat és el descens del Torrent o Barranc de l'Olla de la Mel, amb el seu vistós pont de roca.

Avui, però, sortim a fer memòria d'un descens que fa anys que no fem, i del qual en recordem vivament un detall, possiblement un dels ràpels més alts i bonics de la comarca del Berguedà.

Si amics, estem parlant del Torrent de Paller, el central dels tres que davallen d'aquestes vistoses i altives parets. Com sempre, l'ocasió demana fer combinada de vehicles per no allargassar en excés l'activitat. Un dia més, sortim amb en Joan Carles a redescobrir aquest interessant racó de la nostra comarca.

Un descens, tot sigui dit de passada, que amaga el seu interès en aquest preciós ràpel, i que en acabar el curt, però intens tram engorjat a la part superior, es va desinflant esdevenint, llevat de comptades ocasions, en un tediós i etern desgrimpar, on en alguns casos, fins i tot, trobarem a faltar la possibilitat d'instal·lar ràpel. Res que no tingui solució, així que ja ho sabem, cal anar preparats.

Fitxa tècnica del barranc del Torrent de Paller

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies: Torrent del Paller
  • Punt de sortida: Gresolet
  • Població més propera: Saldes (el Berguedà)
  • Combinació de cotxes: Molt recomanable
  • Horaris amb dos cotxes:
    • Temps de descens: 2h
  • Dificultat: v4-a1-III
  • Corda: 2x60 (si pot ser 65 millor que millor)
    • Serra del Cadí - Pedraforca - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Espeleo & Canyons - Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
    • No en coneixem, ens en podeu recomanar als comentaris
  • Observacions o material recomanable:
    • Cordinos de reposició
    • Recomanable material d'equipar, algunes desgrimpades delicades sense protegir

Com arribar al Torrent de Paller

Accedirem fins al Santuari de Gresolet per la pista, que es troba en un bon estat general, però que millor evitar amb cotxes exageradament baixos, més encara comptant amb els trenca-aigües que trobarem a la fageda de Gresolet.

Aquesta pista la prendrem des de la B-400, que uneix la C-16 amb els pobles de Saldes i Gósol. El trencall el trobarem passada la benzinera de Saldes (i única de la zona), just abans del pont en forma corbada cap a la dreta i que enfila cap al nucli de Saldes. Allí, hi trobarem un rètol indicant GRESOLET.

No correu, i gaudiu de la pista, ja que l'indret és espectacular i sobretot quan passeu per l'estret de Moronta, la bellesa de l'indret se us farà més que evident.

COTXE 1: Arribant a Gresolet, just sota les edificacions i quan la pista tomba fort a la dreta per una corba pavimentada, just després d'un trencall cap a una pista en mal estat, veurem un espai molt generós on deixar el primer cotxe.

COTXE 2: Amb el segon cotxe seguirem pujant, passant per la Casa Refugi de Gresolet i el Santuari de la Mare de Déu de Gresolet per immediatament, enfilar corba rere corba per la fageda de Gresolet i cap al Coll de la Bauma. Arribats al coll, tombarem a l'esquerra, xino-xano, que les vistes se'ns aniran fent més i més espatarrants a mesura que remuntem per aquesta part del vessant sud de la Serra del Cadí. Seguirem, i farem el tram zigzaguejant damunt del Clot de la Jaça, que identificarem més encara per la barraca de pastor que hi ha i la pleta just dessota aquesta.

Unes corbes més amunt, se'ns farà evident que hem guanyat la Collada de la Jaça, i més encara, el Torrent de Paller, al fons de la vall que tenim a la nostra esquerra. Aparcarem on bonament puguem procurant de deixar espai suficient a tota mena de vehicles.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DE PALLER

Des del cotxe, començarem a davallar cap al Torrent de Paller, al sud-oest d'on ens trobem, bo i cercant sempre la millor i més segura manera de fer-ho.

Ben aviat, ens trobarem al llit del torrent per on prosseguirem un breu moment fins a trobar el primer ressalt destacable.

DESCRIPCIÓ DEL DESCENS DEL TORRENT DE PALLER:

Ens equiparem al primer estret format per la roca, on també observarem el primer ressalt important i també, a la dreta, els dos parabolts amb maillons que ens permeten rapelar els primers vuit metres del Torrent de Paller.

Superat el primer ràpel i pràcticament de forma immediata, a l'esquerra trobarem dos parabolts units per cadena i anella gràcies als quals podrem seguir progressant amb seguretat, ara, ja en direcció a la capçalera del ràpel més interessant del barranc de Paller.

Superada aquesta rampa rocosa que ben bé podriem desgrimpar, cercarem a l'esquerra la instal·lació original, que consta de dos trams de passamà de cadena sobre espits, acabant en una instal·lació de ràpel amb anella. Fixeu-vos però, que damunt els vostres caps trobareu una instal·lació més moderna i que consta de dos químics amb cadena i anella, a més de moderna i aparentment més segura, elimina pràcticament del tot el fregament en rapelar.

La sortida pot impressionar una mica a les persones poc avesades a les alçades, ja que el tiratge de la corda ens situa de forma immediata i breument volats damunt l'enorme rampa de 60 metres. Paga la pena rapelar amb calma i tranquil·litat, ja que l'indret és preciós, podent observar les altives parets que ens resguarden de l'exterior formant un gran clot dins la muntanya, punt on s'ajunta el Torrent de Paller amb una canal que arriba per l'esquerra. La continuació del barranc, és en direcció a la cara sud del Pedraforca, i així ens ho mostra l'obertura entre les dues parets, perfectament orientada per gaudir d'aquesta meravellosa paret.

El següent ràpel no es farà pas esperar, encara dins aquest bonic congost, trobarem a la dreta una peculiar instal·lació, primer un passamà sobre dos espits, el segon del qual, juntament amb un parabolt amb anella de reforç, formen part de la capçalera, tot i que unes desenes de centímetres més enllà, un altre espit, sense connexió amb aquesta instal·lació, i més encara, un metre enllà, un altre espit amb anella, sembla ser (el conjunt d'espits) la instal·lació original, però que s'ha modificat per rapelar des del parabolt amb anella, sense haver de complicar-nos la vida progressant per un passamà que acaba sense lloc pels peus. Aquest ràpel ens permet de llançar la corda per un forat entre els blocs encastats, i així afegir un punt d'interès al ràpel d'escassos quinze metres.

Caminarem unes desenes de metres i les parets se separaran lleugerament. Arribarem a la part alta d'una rampa formada per un caos de blocs que acaba, una vintena de metres avall, a la vertical del següent ràpel.

Observarem, endarrerits uns metres, uns químics que permeten muntar un passamà fins la capçalera, que tot sigui dit de passada, conforma el ràpel més tècnic del barranc de Paller.

Podríem descriure aquesta instal·lació com una col·lecció de tots aquells elements que hom pot trobar en una ferreteria, principalment es tracta de dos espits units per una comunió de cadenes, maillons, escanya cables i argolles de diferents tipus, una de les quals, a la part més baixa és de la qual ens penjarem. Tot això, "reforçat" amb un parabolt mal instal·lat que s'uneix al conjunt amb una cinta o baga en mal estat, tal és l'esperpent que no paga la pena ni de substituir aquesta baga. Una llàstima que no s'aprofités l'avinantesa d'instal·lar químics en aquest preciós torrent, per equipar una nova capçalera de més bon accedir a la bona roca a la llera esquerra, més alçada, igualment de bon recuperar, i amb més garanties.

Sigui com sigui, arribem còmodament sense instal·lar el passamà, i ens ancorem a la cadena, muntem la corda, que ens queda a l'alçada dels peus, i com podem anem davallant fins quedar penjats de la corda i recuperem, també com podem els caps d'ancoratge.

Davallats els vint-i-cinc metres que deu fer aquest ràpel, ens trobarem altre cop en un entorn prou bonic i seguirem progressant fins trobar un altre ressalt, que seria evitable per l'esquerra, però que té un espit amb maillon instal·lat a la dreta i molt a prop del terra (segurament perquè alguna torrentada ha encastat els troncs que fan que "el terra" sigui més a prop de la instal·lació).

Superats els tres metres d'aquest ràpel, ja ens podem calçar, doncs comencem un tram que ben segur es farà llarg a tothom, i és que els ressalts no pararan de succeir-se durant el proper centenar de metres. Interromprem breument la monotonia al trobar un curt ràpel de quatre metres a l'esquerra, equipat amb un espit i un parabolt, ambdós amb maillon.

De nou, un centenar de metres de ressalts, amb l'únic alleujament de poder alçar la vista i poder observar la cara sud del Pedraforca, a cada passa, més propera.

Arribarem a la part alta d'una rampa rocosa allargassada, prou formada i bonica, que podrem davallar gràcies als dos parabolts amb cadena i anella que trobarem a l'esquerra. Vint metres de corda, potser algun menys, han de ser suficients per arribar a la part baixa d'aquest interessant indret del Torrent de Paller, tot i que potser el tedi de tant desgrimpar fa que el valorem en excés 🙂

En endavant, ens queda ben poc, el torrent de Paller perd verticalitat i ens mostra el seu darrer centenar de metres de progressió per trobar un primer camí que creua el torrent i on podriem abandonar cap a l'esquerra.

Ja queda poc, però, i paga la pena de prosseguir per trobar una primera rampa d'uns quinze metres, on a l'esquerra trobem la rosca de dos espits, sense placa, i suposadament segons ressenya hi hauria d'haver un parabolt a la dreta per poder rapelar amb seguretat els 15 metres de rampa de roca, per bé que no el sabem veure i acabem desgrimpant amb prou seguretat. És curiós que en retirar els dos espits de l'esquerra, no s'equipés el ràpel, de nou per l'esquerra, doncs és una rampa prou bonica.

No ens caldrà pas caminar massa per observar un químic en una punta rocosa a la dreta i que ens permetria d'instal·lar una corda per davallar la següent rampa, que en condicions seques, com és el cas d'avui, permet de baixar desgrimpant sense cap problema, doncs un petit llavi amb bon lloc pels peus l'atravessa d'esquerra a dreta en sentit descendent i facilitant-nos la progressió.

Només dos ressalts ens separen ja de la pista de retorn, que creua amb paviment el Torrent de Paller.

RETORN DEL TORRENT DE PALLER:

Prendrem la pista cap a la nostra esquerra per retornar just abans de la corba on tenim el cotxe i d'aquí, pujarem a buscar el cotxe d'aproximació.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El track original contempla només l'aproximació i el retorn, el tram corresponent al descens del tram equipat del barranc ha estat modificat per a eliminar-ne punts erràtics deguts a la manca de senyal de GPS dins de l'engorjat.