barranc canyon torrent de pra reboul

Torrent de Pra Reboul

En un viatge llampec amb el Martí, on nosaltres visitem per primera vegada la regió dels Hautes-Alpes, ens proposem no de fer els grans barrancs de la zona, que són descensos francament espectaculars, sinó que cerquem activitats que permetin de ser combinades amb altres barrancs o activitats a la zona, aconseguint així completar alguns dies magnífics plens d'activitat a la muntanya.

En aquesta ocasió i després d'haver fet al matí el descens del Torrent de Beal Noir per esperar que la llum del sol i també la seva escalfor penetrin al Pra Reboul, accedim a aquest preciós i vertical barranc que presenta durant tot l'any un cabal important amb instal·lacions que obliguen el descens per l'actiu en la majoria d'ocasions.

A causa de confusions amb l'accés al Beal Noir hem acabat més tard del previst, així que accedirem al Pra Reboul amb el temps just, fet que ens fa anar força ràpids en el seu descens, completant la part vertical en menys d'una hora, i prenent-nos la calma de gaudir de l'indret en el tram final de riu obert.

Fitxa tècnica del Torrent de Pra Reboul

• Activitat: Barranquisme als Hautes-Alps
  • Altres toponímies: no en coneixem altra
  • Punt de sortida: Àrea de Pic-Nic Pra Reboul
  • Població més propera: St. Crépin - Pra Reboul
  • Combinació de cotxes: possible, però poc útil
  • Horaris amb combinació de cotxes
    • Temps aproximació: 1h10'
    • Temps de descens: 1h20'
  • Dificultat: v5-a4-IV
  • Ràpel més llarg: 35
    • Guillestre - Vars - Risoul - PNR du Queyras - 3537ET (IGN Francès - 1:25.000)
    • Sense referències
    • A planificar a partir de migdia. El sol hi entra a partir de les 14h al setembre.
    • Ràpels per l'actiu
    • Possibilitat de valorar el cabal des de la carretera

Accés i aproximació al descens del Torrent de Pra Reboul

Circulant en direcció Briançon des d'Ambrun per la carretera N94 passarem el poblet de Saint Crépin restant molt atents al proper trencall a la dreta, on hi ha un ample aparcament de terra amb una pista que segueix cap a una propietat privada. A tocar d'aquest aparcament hi observarem també una caseta de fusta i una taula de pícnic. Deixem aquí el cotxe.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DE PRA REBOUL

Calçar-nos de valent per aquesta aproximació, perquè sumada a la del que hem fet al matí, ens posarà a to les cames, no perdona gens la pujada.

Iniciem l'aproximació des de l'aparcament prenent la pista que segueix cap a "el Moulin Queyras", una propietat privada on no hem d'accedir per a res, doncs abans de la tanca que hi barra l'accés amb cotxe, un sender tomba a la dreta creuant un planell i vorejant la casa a distància per la seva dreta i reprenent la pista passada la casa i la propietat, just uns metres més enllà observarem unes fites a dreta i esquerra de la pista, les de l'esquerra es corresponen amb el nostre retorn, i les de la dreta, en canvi, al sender que hem d'agafar i que fent un parell de zig-zags ens durà a afegir-nos al camí que ressegueix l'antic canal de l'Abeil, que hem de prendre a la dreta, doncs a l'esquerra hi trobarem passos molt exposats.

Seguint aquest canal en un sentit evidentment lleugerament descendent arribarem al cap d'una estona a un trencall molt evident i senyalitzat que prendrem a l'esquerra, per remuntar cap als sectors d'escalada i superant un bonic però exigent grau, passant per la vora d'una bonica bauma.

Puja que pujaràs, arribarem a uns prats, punt on el camí ens obliga a fer un tomb fins al petit nucli de "les Guions" i allí prendre la pista fins a la central hidroelèctrica, on tombarem a l'esquerra prenent el camí cap a Champaussel, que ens baixa decidit cap al Torrent, identificarem clarament també el tub que retorna aigua de la central al riu.

EL DESCENS DEL TORRENT DE PRA REBOUL

Amb la intranquilitat de qui sap que arriba una hora més tard del previst al descens, sumat al tenebrós tub que escup aigua al riu talment com si estigués estossegant, sense saber si forma part d'alguna maniobra per part de la central de retorn de l'aigua al riu o bé és comú que es vagi retornant part de l'aigua d'aquesta manera, decidim endinsar-nos sense encantar-nos al barranc del Pra Reboul, il·lusionadíssims per visitar el preciós encadenament de verticals que componen aquest bonic barranc dels Ecrins.

Sense pausa, i més ràpids del que és habitual en nosaltres superem la primera part de marxa pel barranc, on cal destacar algun tram que podem fer per un caminet a l'esquerra, i un ressalt complicat, però que gràcies a un cable que subjecta un tub de captació d'aigua podem desgrimpar sense més problema.

Arribem en un tres i no res a la capçalera de la primera vertical del barranc, impressionant, llarga (de fet, la més alta), ens posa els nervis a to pel generós cabal que brolla aigües avall.

Tenim dues opcions per al seu descens, optem per la dreta hidrogràfica, comptem 35 braçades aproximades d'un metre i llencem la corda avall. Emocionats comencem la primera vertical del barranc de Pra Reboul per l'actiu, baixem sense dificultat, sempre amb els peus a la roca, i arribats al toll de la base ens llencem feliços a l'aigua. Comte, però, perquè pràcticament totes les tolles ens permetran de sortir-ne tocant de peus a terra i no sempre ens hi podem llençar a la lleugera.

Ben immediat, a la dreta del barranc, hi podem instal·lar el segon ràpel d'uns catorze metres i que ens duu, després de creuar la vena d'aigua, a una curiosa tolla on l'aigua es ben remou i en brolla per sota d'un bloc a la dreta, per sobre del qual trobem la instal·lació del següent i tercer ràpel.

Aquest tercer ràpel, més curt que l'anterior, d'uns dotze metres ens deixa altre cop en un toll d'aigua del qual, de nou, tornem a sortir rapelant cercant la instal·lació a la dreta. L'aigua brolla d'aquest toll formant un ventall i caient-nos al damunt quan rapelem; a la base d'aquest ràpel que no arriba als vint metres, un toll ample del qual sortim caminant sense problemes.

A poc a poc el barranc va perdent verticalitat, a més d'obrir-se de mica en mica a cada ràpel que fem, el proper, el cinquè és potser el més obert, i amb la seva quinzena de metres ens permet d'enllaçar amb seguretat la següent instal·lació, o bé podríem obviar la sisena instal·lació i rapelar-ho tot des d'aquí, tot i exposar-nos a una enganxada de corda.

Nosaltres doncs decidim encadenar amb la sisena instal·lació, força penjada i que ens permet de superar el penúltim ràpel, que ens deixa en un curt passadís que enllaça amb l'últim i setè ràpel que ens traurà definitivament del tram vertical i engorjat del Torrent de Pra Reboul, instal·lat a l'esquerra i per fora de la vena d'aigua, aquesta dotzena de metres són els darrers que rapelem en el barranc de Pra Reboul.

Acabat aquest ràpel trobarem de forma gairebé immediata una primera sortida a la riba esquerra, molt evident i fitada.

Nosaltres com que amb les "presses" d'anar tard ens hem cruspit el barranc, decidim seguir riu avall fent alguns petits ressalts fàcils de desgrimpar i caminant pel riu fins a arribar a una passarel·la de fusta que creua el torrent.

Retorn del barranc de Pra Reboul

Arribats a la passarel·la de fusta, prendrem el camí que en surt per l'esquerra del Torrent i de seguida arribarem a la pista que hem fet servir en l'aproximació, la prendrem a la dreta i des d'aquí només hem de desfer el camí de l'aproximació fins al cotxe. Recordem sempre ser discrets i no molestar als veïns de l'indret.