torrent de Vall Sadolla barranquisme al Berguedà

Torrent de Vallsadolla

Amb l'afany de deixar escrita tota la informació possible sobre el descens de barrancs a la Vall de Lord i a la comarca del Solsonès en general, parlant amb en Marcel comenta que no fa pas massa anys va fer el descens del torrent de Vallsadolla, que en recorda pocs detalls, però que acaba a l'espectacular bauma de Sallent, al camí que duu de Sorribes a la Casa Gran de Canals. Un descens que tenim a tocar de casa, i del que fins aquests darrers dies no n'haviem sentit ni parlar, ni molt menys és clar imaginat que el podíem baixar.

Sense dubtar gaire, i amb pocs detalls més enllà de saber que potser hi trobarem trams molt vestits, i que caldrà revisar les instal·lacions, ens equipem com cal, i amb totes les ganes del món sortim a revisitar aquest descens a cavall de les comarques del Solsonès i el Berguedà.

Aprofitarem per a cercar el camí directe per a l'aproximació, i ressenyar-ho tot tant bé com poguem, sortim en Marc, en Marcel i l'Albert un dia assolellat d'abril.

Fitxa tècnica del Barranc de Vallsadolla

• Activitat: Barranquisme a la Vall de Lord
  • Altres toponímies: Torrent de Sadolla
  • Punt de sortida: Sorribes, Llinars (Castellar del Riu)
  • Població més propera: Sant Llorenç de Morunys
  • Combinació de cotxes: No
  • Temps de descens: 1h45' (netejant passos i refent instal·lacions)
  • Dificultat: v4-a1-I
  • Ràpel més llarg: 35 mts
    • Vall de Lord - Port del Comte - 1:25.000 (Ed. Alpina)
  • Observacions: Portar sempre tisores i podall, ajudem entre totes i tots mantenir el pas net.

Accés i aproximació als torrent de Vall Sadolla

Seguint la carretera LV-4241 que connecta Berga amb Sant Llorenç de Morunys (i en aquest sentit), havent passat pel bar restaurant la Cantina i les cases de Cal Fregalló i la Ribera, just abans de travessar el riu de Llinars o d'Aigua d'Ora prendrem el trencall a la dreta que indica Llinars, i també el càmping d'Aigua d'Ora.

Seguirem la carretereta asfaltada ben bé fins al final, on hi trobarem la casa de Sorribes, malauradament abandonada i que no tardarà gaires anys a caure. Aquí hi trobarem espai suficient per aparcar sense destorbar.

Començarem a caminar just entre la casa i el cobert en runes, per darrere del qual una feixa va pujant i buscarem un rastre de caminet que al començament és difícil d'encertar, però que sabrem de seguida si és el que busquem o no, doncs el camí està molt ben fressat formant fins i tot un petit rec.

Pujarem seguint aquest bonic camí, que va fent marrades per guanyar la carena i pujar amb direcció nord cap a la pista que ens durà a l'inici del barranc. En algun moment a la carena nosaltres perdem el camí, però no és problema, ja que només cal seguir pujant costes amunt fins a  trobar la dita pista.

Prendrem aquesta pista per arribar en uns minuts al punt on aquesta creua el torrent de Vall Sadolla.

Que ningú tingui la temptació de pujar amb cotxe per la pista des de la carretera de Llinars, ja que fins i tot amb tot terreny pot ser impracticable.

EL DESCENS DEL TORRENT DE VALL SADOLLA

L'inici del barranc és una successió de petites marmites, on la codina forma un tímid passadís poc profundi que a poc a poc ens durà a un primer ressalt d'uns dos metres, un xic delicat de desgrimpar.

Un nou passadís enmig del bosc ens durà ara ja al primer dels ràpels d'uns nou metres, instal·lat en un pi a l'esquerra, compte que podem tenir problemes al recuperar si ho fem des del peu del ràpel mateix.

De nou alguns ressalts ens permeten seguir progressant pel barranc, en un tram en general molt obert, on caminarem per damunt la roca nua de la muntanya, amb compte de no relliscar amb la mullena i ens endinsarem en un petit tram vestit, on hi trobarem uns grans blocs que superarem sense problemes, per l'esquerra, hi trobarem un pas interior.

En breu arribarem a la següent vertical de deu metres, on un petit ròssec surt del barranc i ens pot servir d'escapatòria cap a la dreta.
Buscarem el ràpel entre els boixos, en una alzina a l'esquerra, i mentre el Marc i el Marcel netegen de boixos l'accés al ràpel jo canvio el cordino de la instal·lació.

La base és força vestida, i mentre el Marc hi fa neteja, amb en Marcel seguim a buscar la següent vertical, molt a prop, potser a trenta metres, que trobem a l'esquerra, un espit amb xapa, i un parabolt amb anella. Canviem de nou el cordino que ho uneix tot, i instal·lem aquest nou ràpel, de quinze metres, i a la base del qual hi trobarem una bauma força gran.

A continuació ens espera un tram força vestit que netegem mínimament per obrir un pas còmode, i on també hi trobarem un caminet d'escapatòria per la dreta, molt a tocar del següent ràpel, el quart, instal·lat a l'esquerra de dos parabolts amb anella, ubicats molt a prop del terra, provocant força fregament. Aquest ràpel medeix uns dotze metres, i ens deixa en un petit i bonic circ de roca.

El seguirà un ressalt ben delicat de desgrimpar, que podrem baixar rapelant d'un pi a la dreta, sense equipar però que ens permet muntar una corda, sobretot els dies en que trobem el ressalt moll, que medeix uns set metres (comptant la corda utilitzada per baixar des del pi) i on podem tenir un ensurt.

Sortirem per un curtíssim caos de blocs a la darrera vertical, als nostres peus tota l'Alta Vall d'Ora, i més literalment, sota nostre, la bauma de Sallent i el camí que puja de Sorribes cap a la Casa Gran de Canals.

Trobarem instal·lat el darrer ràpel amb dos parabolts amb anella a la dreta, també a terra, un d'ells en una crosta de roca que fa un xic de mala espina, encara més a la dreta, hi trobarem un espit solitari amb el cargol posat, però sense xapa.

Aquest últim ràpel medeix 35 metres d'alçada fins baix de tot, amb uns 20 metres i fent un pèndol podem arribar al camí que travessa la bauma, però ens serà impossible de recuperar la corda, fet pel qual recomanem baixar fins baix i així recuperar sense problemes.

RETORN DEL BARRANC DE VALL SADOLLA

Des de sota la bauma, buscarem a la dreta hidrogràfica de la rasa un camí molt evident que puja de seguida al camí a Sorribes, el seguirem en sentit descendent i en escassos deu minuts arribarem al cotxe.

Croquis o topografia del torrent de Vallsadolla

No n'hem trobada cap, la successió d'obstacles i punts a destacar que ens trobem és la següent:

R1 - 9 mts. - Pi esquerra
-> Possible sortida per un camí a la dreta
R2 - 10 mts. - Alzina esquerra
R3 - 15 mts. - Spit + Parabolt amb anella esquerra
-> Possible sortida per un sender a la dreta
R4 - 12 mts. - 2 parabolts amb anella a l'esquerra
Ressalt delicat amb un pi a la dreta on podem instal·lar una corda (7 mts.)
R5 - 35 mts. - 2 parabolts amb anella a la dreta

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: Hem hagut de rectificar lleugerament el tram final de l'aproximació, doncs al passar molt a prop d'unes parets rocoses el GPS va marcar alguns punts erronis, de la mateixa manera, com fem sempre, el tram de barranc l'hem traçat sobre mapa només com a referència visual.

Descarrega el track fent clic dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Descarregueu el track Format GPX

Altres activitats al Solsonès que et poden interessar:

Llinars (Castellar del Riu)