Torrent del Ginebrar

Després de la seva recent revisió i reinstal·lació de capçaleres, a més d'intentar gaudir del descens amb un mínim fil d'aigua després de les pluges que semblen haver pogut reactivar alguna rasa per la zona, revisitem el Torrent del Ginebrar, discret en els seus inicis, però que guanya en verticalitat i bellesa en la seva part inferior.

Així doncs recorrem aquest descens en companyia d'en Joan Carles, aprofitant també per prendre notes de cara a l'actualització del croquis del descens.

Fitxa tècnica del Torrent del Ginebrar

• Activitat: Barranquisme a la Garrotxa
  • Punt de sortida: Coll de Ciuret
  • Població més propera: Sant Privat d'En Bas
  • Combinació de cotxes: molt recomanable però llarga (20 km)
  • Temps amb dos cotxes:
    • Temps d'Aproximació: 30'
    • Temps de descens: 2h30'
  • Dificultat: v4 a1 III
  • Ràpel més llarg: 60 mts.*
  • Cordes:
    • 2*70
    • La Vall d'En Bas i les Preses (Ed. Alpina 1:15.000)
    • Sallents, Torrents, Canyons i Cavitats de la Vall d'En Bas - Autoeditat 2013 (descatalogat)
    • Descenso de Cañones - Girona (TOMO I) - Autoeditat Eduardo Gómez
  • Material recomanable:
    • * Una corda de 70 i no pas de 60 ens ajudarà a arribar amb completa seguretat a la reunió del quart ràpel equipat, perquè amb una de 60 ens veurem obligats a caminar per la rampa, amb el risc de relliscar que això comporta. (sens perjudici que sigui plenament factible el descens amb una corda de 60)

Com arribar a l'inici del descens

Per a fer la combinada de cotxes aquí descrita ens dirigirem primer a Sant Privat d'En Bas, i des d'allí al Pla d'En Xurri, degudament indicat. Recorrent el camí, ja podrem observar, majestuós, el Salt del Sallent de Gurn, no així amb el Torrent del Ginebrar.

Deixarem doncs el vehicle de retorn al final de la pista, on hi ha un petit aparcament just abans d'una barrera.

Amb el cotxe de capçalera retrocedirem cap a Sant Privat d'en Bas i a la sortida del poble cercarem el carrer Angel Custodi al trencall a l'esquerra on un rètol indica Vidrà.
Identificarem fàcilment l'indret, doncs just abans del trencall hi ha un parc a l'ombra d'uns plataners, i també una farmàcia.

Seguirem el carrer, que de seguida esdevindrà pista pavimentada just en creuar el Rec del Tinosell. Seguirem aquesta pista, que en alguns trams es troba en un estat prou dolent però sempre transitable fins a la Collada de Collfred, on començarem a baixar. En una corba molt tancada a l'esquerra identificarem clarament una línia elèctrica enorme, i seguirem baixant fins a una corba molt i molt tancada cap a la dreta d'on surt una pista sense pavimentar cap a l'esquerra (o recte, segons es vulgui veure).

Prendrem aquesta pista fins al Coll de Ciuret i seguirem per la dreta. Podem aparcar a l'espai que hi ha a la dreta de la pista en el punt on trobem una pista que per l'esquerra descendeix (tancada amb cadenat o barrera). Altrament també podem seguir per la pista i després d'un pujador i abans de la masia de Pla Traver trobarem un replà rocallós a l'esquerra de la pista on podem aparcar sense molestar.

No cal dir que ens trobem en una propietat privada, i hem de comportar-nos talment com si fóssim a casa d'algú altre, i què carai, de fet, és així.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DEL GINEBRAR

Haguem deixat el cotxe on l'haguem deixat, seguirem la pista i ens dirigirem al Mas Pla Traver i passarem per vora un safareig convertit, o això sembla, en petita piscina i just després creuarem una tanca que cal deixar tal com l'hem trobada.

A partir d'aquí la pista es perd una mica enmig dels prats, però seguirem creuant-los, i farem la volta per la capçalera del Torrent de Pla Traver. Canviarem de vessant, per trobar-nos a la capçalera del Torrent del Pla dels Hortals, i seguirem caminant cap a la del Torrent de els Cavorques.

Creuada aquesta capçalera ja només ens resta de trobar l'entrada al Torrent del Ginebrar, el primer detall, serà al tombar a la dreta per una corba molt evident al final d'un tímid pujador, on observarem a l'esquerra uns planells molt oberts enmig del bosc que els envolta. Acabada la corba cap a la dreta, la pista continua però un xic més vestida de vegetació, sóm a tocar de la capçalera; just abans, però, trobarem una bifurcació on cal que prenguem la pista descendent, que ens duu directes al llit del barranc.

EL DESCENS DEL TORRENT DEL GINEBRAR

Els primers ressalts del torrent del Ginebrar no es fan esperar, i només de començar ja trobem el primer, sense complicacions, d'uns dos metres, i seguirem pels característics corredors rocallosos cap a la primera secció vertical del nostre descens.

El que suposadament seria el primer ràpel, d'un natural el podrem esquivar per la dreta o l'esquerra, segons vegem millor, ja que no es troba equipat, i manca d'interès ni ofereix cap extra de seguretat de cara a la següent capçalera, que trobarem a l'esquerra del barranc, al terra i al costat, fent companyia a la instal·lació antiga, ja un xic tenebrosa, doncs un dels dos parabolts surt amb alegria de la roca, suposem que a causa de l'erosió.

L'equipament no pot ser millor, doncs trobarem tot aquest primer tram, deliciosament equipat en químics amb doble argolla.

Caldrà llençar 50 metres de corda per accedir a la següent instal·lació, que cal cercar, alerta, a la dreta, i no a l'esquerra com era habitual!
Aquesta instal·lació ens permet de davallar uns 15 metres per cercar, altre cop a la dreta la següent instal·lació, bo i evitant, però, molts fregaments i dificultats en la recuperació.

El següent ràpel segueix sent de 60 metres, i és l'únic "però" que li trobem al reequipament, i ens expliquem.

Bo i havent fraccionat molts ràpels del barranc, aquest es podria fer amb cordes de 50, no sent així en aquest ràpel, que amb cordes de 60 ens deixa a una rampa rocosa (que si cerquem aigua estarà molla i rellisca), que cal creuar cap a l'esquerra per, baixar un xic i sota un arbre, trobar la següent instal·lació. Aquest "caminar" per la rampa de roca ens exposa a una relliscada i possible caiguda pels 15 metres d'alçada que calculem que fa el següent ràpel, és per això que creiem recomanable l'ús de cordes de 70 metres per accedir amb seguretat a la següent capçalera.

Dit això, nosaltres veníem amb cordes de 60, i ens n'hem ensortit bé, així doncs, també és factible.

Aquest següent ràpel del que tant xerrem, és de 15 metres, però ens pot ser útil llençar 30 metres de corda per poder arribar lligats a la propera instal·lació, i, de nou, estalviar-nos ensurts.
Amb aquest ràpel, d'uns 20 metres, podrem pràcticament donar per acabat el tram superior del Torrent del Ginebrar, ja que la resta és evitable, tot, per la dreta.

Arribarem a una pista, que obviarem per seguir pel torrent, i més avall ens trobarem el Camí dels Matxos, que per la dreta ens permet de progressar amb més rapidesa que no pas pel torrent, tot i que cal no badar, doncs hem d'entrar al torrent, que és el que hem vingut a fer!

El tram inferior, comença amb uns 200 metres de ressalts fàcils, fins que just després d'una vira a l'esquerra del torrent del Ginebrar, trobarem un passamà per equipar, que comença d'un sol químic, en condicions seques innecessari, i que permet d'arribar assegurats a la capçalera d'un ràpel d'uns 12 metres que trobarem instal·lat a la dreta, també encara amb dos químics de doble anella.

A la base del ràpel el barranc tomba a la dreta, i cal repetir l'operació del principi del tram inferior, superar uns 100, potser 150 metres de ressalts per arribar a la traca final del barranc del Torrent del Ginebrar.

Ens trobarem a la capçalera d'una vertical que ben bé supera el centenar de metres, potser 130 si ho sumem tot.
L'accés a la primera capçalera pot ser compromès si ho trobem tot moll, és a la dreta (o centre, segons es miri!) en una gran punta de roca, i resulta un xic incòmode d'estar-hi.

Aquesta instal·lació ens permet d'accedir a les instal·lacions de la vertical final del Torrent del Ginebrar, la de l'esquerra, amb dos parabolts units per cadena, es troba uns deu metres per sota, la de la dreta, en canvi, amb només dos parabolts sense cadena, i amb una anella cadascuns, es troben en una lleixa herbosa entre 10 i 15 metres reunió avall.

Optem per la de la dreta, que vés a saber perquè és la nostra preferida.

D'aquí, farem un bonic ràpel de 50 metres, tot creuant el torrent, ja que la següent instal·lació es troba a l'esquerra en una balconada rocosa ben còmoda que, a més, conserva les instal·lacions originals.

Seguirem amb un nou ràpel doncs, instal·lat altre cop amb dos parabolts units per cadena, i amb uns 40 metres de corda, buscarem al centre del barranc la darrera instal·lació del descens que fem, també amb parabolts i cadena.

Ens trobarem a 20 metres del terra, i així donar per finalitzat el nostre descens amb aquest últim ràpel, que ens deixa a una tolla mig seca amb bona perspectiva de la totalitat de la vertical, preciosa i solitària.

Opcionalment podriem fer uns ressalts i cercar un espit al centre per davallar una trentena de metres, dels quals només els últims 10 o 15 són realment verticals. La idea de baixar d'un espit després de tant químic i parabolt de PLX no ens convenç, així que només acabar el darrer ràpel de 20 de la vertical final, ens dirigim a la dreta del torrent del Ginebrar, per emboscar-nos una mica i baixar caminant fins a trobar un primer rastre de camí que surt cap a la dreta, i no massa més avall, molt evident, el camí de les escales.

RETORN DEL TORRENT DEL GINEBRAR

Prendrem el camí de les escales a la dreta, i el seguirem sense confusió de cap mena, al cap d'una mitja hora arribarem al cotxe.

Croquis del Torrent del Ginebrar

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco torrent del ginebrar vall d'en Bas Garrotxa Girona CatalunyaHem procurat d'actualitzar la ressenya amb el que hem vist i trobat a maig de 2023

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i retorn, si que han estat enregistrades amb GPS.