Via Ferrada a Ribes de Freser, la Roca de la Creu i el camí equipat del Castell

Com sempre que es construeix una via ferrada, l'impulsi qui l'impulsi, es genera certa controvèrsia, i més, si es fa en un lloc tant característic, gairebé emblemàtic podríem dir, com és la Roca de la Creu de Ribes de Freser, que custodia el nucli urbà.

Passat un temps d'ençà que la vàren constuïr, aprofitem un mig matí sobrer després de fer uns encàrrecs per la zona per apropar-nos a visitar aquesta ferrada, i treure així també la pols del material, doncs feia anys i panys que no féiem una via ferrada.

Fitxa tècnica de la via ferrada de la Roca de la Creu

• Activitat: Via ferrada // Camí Equipat
  • Punt de sortida: Plaça de l'Ajuntament de Ribes de Freser
  • Població més propera: Ribes de Freser
  • Distància: 2,2 quilòmetres aprox.
  • Desnivell positiu: 218 metres aprox.
    • dels quals 150 metres equipats
  • Horaris:
    • Temps d'aproximació: 5 a 10' segons aparcament
    • Temps de recorregut: 1h
    • Temps de retorn: 20 a 30'
  • Dificultat: Moderat/Fàcil (K3 i K1 respectivament)
    • Puigmal - Vall de Núria - Ulldeter (Ed. Alpina - 1:25.000)
    • Les millors ferrades de Catalunya i l'Aragó oriental - Pep Mayolas / Miquel Soro (Ed. Alpina)
  • Material recomanable: Material bàsic d'autorescat/assegurar, aigua.
Punt de referència Temps parcial Temps total km
Castell de Segura 3' 1h30' 1,05
Ribes de Freser 28' 1h58' 2'2

Descripció de la ruta

Accedir a aquesta via ferrada és terriblement senzill d'explicar, i esperem que també d'entendre, de fet, arribant al poble ja veurem la gran roca amb la creu que la corona.
Situats davant l'ajuntament de Ribes de Freser, veurem a la dreta de la façana (entre l'ajuntament i l'església) que pugen unes escales, les pujarem, i un cop a dalt, tombarem a l'esquerra, per un carrer que esdevé un cul de sac. Al final d'aquest, a mà dreta, pugen unes escales estretes, i quan aquestes s'acaben, ens trobem amb una bifurcació, però ja a la dreta, un tros amunt veurem el cartell de la via ferrada.

Ens equiparem ja davant del cartell, a punt per seguir remuntant uns metres més i accedir als primers graons de la ferrada de la Roca de la Creu.
La ferrada comença amb alguns ressalts fàcils, que en certa manera ens serviran d'escalfament pels petits desploms que té la ferrada de la Roca de la Creu de Ribes de Freser.

El primer ressalt, el superarem gairebé sense ni adonar-nos-en, doncs està molt equipat. Ens deixarà en una petita estructura metàl·lica que sosté dues llums que il·luminen la Roca de la Creu de nit. A partir d'aqui, començarem a tastar el caràcter de la ferrada, a voltes sobre-equipada, i en altres ens obligarà a fer servir la roca, fet que en cap cas és un inconvenient, més n'hi haguéssin així !

Seguirem avançant fins a la creu, amb poc més que destacar, els dos desploms que ens esperen pel camí no tenen res a destacar, al darrer, hi trobarem una presa típicament Fixe de color vermellós. Al llarg del tram trobarem nombrosos parabolts, sense anella ni maillons, a tenir presents per possibles escapatòries, també superada la presa vermellosa, hi trobarem una xapa amb anella. Aquest és un punt a millorar, doblar aquestes instal·lacions per a convertir-les en autèntiques escapatòries o punts des dels quals assegurar als companys i companyes.

Arribats a la creu doncs, resseguirem un xic la carena per a un cop passada la bandera estelada (a gener de 2020), iniciar un petit descens per creuar un petit pont de fusta, anomenat nepalí, cosa un pèl estranya.

Continuarem amb una lleugera pujada seguida d'un llarg flanqueig amb algunes peces de fusta i plataformes que anul·len per complet la necessitat de buscar bones preses per als peus, tampoc hi fan cap falta, però entenem que és per fer més accessible la ferrada a tots els públics, fins-hi tot aquells que són poc o gens esportistes.

Seguidament, una successió de murs i petits flanquejos on la pedra a voltes fa una mica de fresa, ens deixa en un tros de cresta fins a arribar a davallar un metre escàs per a posar-nos ja en la darrera sorpresa de la ferrada, el pont tibetà que la connecta amb el camí equipat del castell de Segura.
Val a dir que si ens fa fresa fer el pont, la ferrada ofereix l'alternativa d'evitar-lo, però, si alguna gràcia tenen les ferrades, són els seus ponts, oi ?

Acabat el pont, podem retornar a Ribes de Freser (no hem comprovat el camí) o continuar pel camí equipat del Castell de Segura, un rètol al final del pont així ho indica.

La ferrada ha estat fàcil, i es fa curta, així que, perquè no combinar-la amb el camí, per poc que ens pugui oferir ?

Així doncs, seguirem pel camí, ens sembla la millor idea per acabar de rematar el matí, tot i que el camí té poques coses a destacar.
El camí remunta la carena amb algunes grapes (no masses) i una presa, de nou vermellosa.

Arribarem en breu a l'interès principal del camí, el pont tibetà d'uns 20 metres escassos, amb una unió de cables a mig fer. El pont no és gaire alt, així que no ens farà tremolar les cames en absolut ! També ofereix la possibilitat d'evitar-lo, però vaja, qui voldria ?

Seguirem remuntant, i seguits uns metres de carena s'acaba el cable de vida, que retorna al cap d'una vintena de metres tot i que no és gaire necessari, doncs comença la darrera part del camí equipat, que combina petites grimpades amb trams de caminar per la carena. Al final, uns quants graons ens deixen al final del camí equipat del Castell de Segura.

Ens desequipem en pocs miunts, i seguirem bosc endins per un camí ben fressat i marcat de blau fins a un coll on un gran rètol blau ens indica el retorn.
Amb tot, ja que sóm aquí pujarem fins a trobar les runes del castell de Segura, poc més que quatre parets per aguantar margeres, un gran bloc de rocs ensorrat i el que semblen les restes de la cisterna. Val a dir que el camí per a pujar al castell no està tant fressat, tot i que és tant evident que  no cal patir per perdre's.

El retorn el farem desfent el camí fins al coll, i des d'aquí prendre el camí ben marcat i fressat que baixa cap a Ribes de Freser.

Així, un cop acabat es pot dir que la via ferrada de la Roca de la Creu per si sola es fa massa curta, fins-hi tot si comptem la combinada amb el camí equipat del castell de Segura. Amb tot, és una bona opció si ens trobem per la zona amb unes hores lliures sense saber massa què fer.

Descarregar el track per a GPSFeu click damunt la icona per descarregar l'arxiu corresponent al track de la via ferrada de la Roca de la Creu de Ribes de Freser en format GPX.

Ribes de Freser

La Roca de la Creu és ben identificable en tot moment

Superant el primer i petit desplom

El tram en vistes al poble de Ribes de Freser és francament curt

Un petit tram de carena separa la creu de la bandera i el primer pont

El pont de fusta

Un llarg i fàcil flanqueig

Creuant el pont de mico final

El camí equipat és poc destacable, per bé que és un bon complement a la via ferrada

Amb tota seguretat, el millor del camí equipat és el pont i les vistes

El final del camí és un tram de carena on el cable de vida esdevé innecessari

• Pot fer-ho una persona que sigui la seva 1ra vegada i que és una mica maldestre a lhora de caminar?

Francesca Badia,
    • Hola Francesc, a priori no hi hauria problema, ja que és una ferrada 100% per a iniciació.
      Amb tot però si no ho veieu clar, sempre podeu contractar els serveis d’un guia perquè us acompanyi en la vostra primera vegada.

relleus,
  • L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *