Barranc del Cingle Roig o de Cap de Balç

Rescatat de l'oblit per alguns, reobert recentment per d'altres, el cert és que aquest tall al vistós cingle que conforma la muntanya de Cap de Balç sempre atrau la mirada cap a la seva roca rogenca, sortim a gaudir d'aquest curt descens al cor de la Vall de Lord, una bonica activitat en un barranc sec ubicat en un entorn excepcional, durant el descens del qual gaudirem d'unes vistes impressionants sobre el pantà de la Llosa del Cavall, i totes les serres i muntanyes que conformen aquesta bonica vall de l'Alt Solsonès.

Val a dir també que segons la font consultada, podeu trobar aquest descens ressenyat com a Torrent de Cap de Balç, però el nom més estès darrerament ha estat el de Barranc del Cingle Roig.

Fitxa tècnica del Barranc del Cingle Roig

• Activitat: Barranquisme a la Vall de Lord - Solsonès
  • Altres toponímies: el Roig, Cap de Balç
  • Punt de sortida: Pista sota "la Vilella"
  • Població més propera: Sant Llorenç de Morunys
  • Combinació de cotxes: NO té sentit
  • Temps de descens: 1h15'
  • Dificultat: v5-a1-IV
    • Vall de Lord - Port del Comte - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya
  • Observacions: Preveure alguns cordinos de substitució, ancoratges artificials en estat correcte, tot i que poc encastats a la roca.

Accés i aproximació al Barranc del Cingle Roig

Des de Sant Llorenç de Morunys prendrem la carretera LV-4241 en direcció a Berga, creuarem l'embassament de la Llosa del Cavall i passarem per davant de la fàbrica Knauuf, creuarem el torrent de la Barata pel Pont de la Codina, punt on parteix a l'esquerra una pista asfaltada que prendrem amb compte, doncs hi circulen força camions que abasteixen la fàbrica del guix de la guixera que hi ha carretera amunt.

Passada una corba molt tancada a la dreta ens trobarem amb una pista sense asfaltar que baixa per l'esquerra de la carretereta asfaltada, també en aquest punt si ens hi fixem observarem que hi ha un cadenat per a tallar el pas per la carretera que continua cap a la guixera, que se'ns farà ben evident davant nostre.

Prenent la pista sense asfaltar baixarem cap a la Rasa de la Vilella o dels Terrers i pujarem per sota la casa, on aparcarem el cotxe en un espai a la dreta, amb compte de no molestar, just abans de creuar el torrent que baixa dels cingles de Cap de Balç.

APROXIMACIÓ AL BARRANC DEL CINGLE ROIG

Des del petit espai on hem deixat el nostre cotxe, cercarem un rastre de sender que puja a una pista que si prenem a la dreta mena a la casa de la Vilella. Passarem per la pista procurant ser ben discrets i que no es noti la nostra presència (malgrat resulta impossible per la gran quantitat de gossos que lladraran al nostre pas).

Just per damunt la casa hi ha una petita carena que podem vorejar per cercar la pista que hi ha a la seva part alta o bé podem pujar pel caminet que hi ha a la seva aresta i que passa per la dreta d'uns abeuradors i una font. Un cop situats a la pista forestal que hi ha uns metres més amunt, seguirem cap a l'Oest per trobar un sender, ara molt evident perquè s'ha fet servir per a treure llenya del bosc i que surt a la dreta just abans de creuar el torrent que és poc evident en aquest punt.

Aquest sender remunta sense massa pendent i amb força arbres tombats que ens barren el pas en alguns punts, i busca trobar-se amb el GR1 que puja a Cap de Balç. Aquest GR primer és una pista i esdevé sender en abandonar-la per la dreta, passant per la Creu de les Xinxes i més amunt pel Forat del Gall. La part alta del sender puja fent zig-zags amb força desnivell cap als planells de la part alta de Cap de Balç.

Estarem atents quan ens trobem amb la pista que ve del veïnat de la Corriu, punt on tombarem a la dreta per entrar al barranc del cingle Roig per una fondalada que se'ns fa força evident.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL CINGLE ROIG

Els primers metres fins a entrar pròpiament al barranc són força vestits de boixos que sense dificultar-nos el pas sí que cobreixen força tot l'entorn.

El barranc consta de dues parts ben diferenciades, una primera, força engorjada i de ràpels més curts i una segona, oberta a la vertical, no massa aèria i amb unes vistes molt espectaculars.

La primera part doncs comença amb un ràpel instal·lat en un boix a la dreta per superar una primera dotzena de metres fins a arribar a un altre petit replà on en un grup de boixos hi trobarem la instal·lació que ens permetrà superar un nou tram força dret amb seguretat per arribar a la següent instal·lació.

Composta de dos ancoratges artificials a la paret esquerra amb el següent ràpel podrem superar una llarga rampa i cercar, altre cop a l'esquerra un monopunt que ens facilita la possibilitat d'instal·lar una corda per baixar altre cop de forma segura una lleixa rocosa molt allargassada fins al punt on ja intuïm que el barranc guanya verticalitat i s'obre de forma generosa.

És en aquest punt on també observarem a la dreta una petita bauma i el color rogenc de la roca.

Ubicats a la capçalera d'aquesta darrera gran vertical que suma prop de vuitanta metres, trobarem a l'esquerra una instal·lació que ens permetrà davallar uns metres més avall, per cercar a la dreta del barranc la instal·lació que ens permetrà seguir el nostre descens.

La instal·lació a la qual arribem, no ofereix espai per a més de dues persones, penjada damunt el que sembla una petita alzina que neix d'una esquerda a la roca consta de diversos parabolts, dos d'ells amb anella i ens aboca al que és a parer nostre el ràpel més bonic de tot el barranc, vertical, amb algun punt volat i un ambient aeri que no pot anar acompanyat de millors vistes.

A la base d'aquest llarg ràpel que possiblement ronda els 35 metres hi trobem una generosa lleixa rocosa en forma de gran balconada natural on cercarem a la dreta la darrera instal·lació del barranc del Cingle Roig o de Cap de Balç.

Altre cop rondant la quarantena de metres, aquest ràpel ens aboca a la base de la cinglera, on el torrent es desdibuixa i el bosc pren tot el protagonisme.

D'aquest darrer ràpel cal destacar-ne la roca un xic descomposta i la facilitat amb què podem fer caure petites pedres en baixar, així com en recuperar la corda, així doncs, precaució en tot moment, tant durant el seu descens, com quan ja siguem tots al peu de cingle.

Retorn del Barranc del Cingle Roig

Seguirem baixant pel torrent, a voltes per la seva part més evident, altres vorejant-lo per la dreta o l'esquerra fins a creuar un primer sender que obviarem, doncs si el prenguéssim a la dreta tornaríem al GR1. Més avall trobarem un altre camí, ara ja en forma de pista que agafarem cap a la dreta i anirem baixant cap a la casa de la Vilella des d'on retornarem desfent el camí que hem fet a primera hora fins al cotxe.

Ressenya del Barranc de Cap de Balç o del Cingle Roig

topografia croquis ressenya barranc cingle roig vall de lord Solsonès

Troba altres activitats que pots fer al Solsonès: