Barranc del Salt de l’Ós, barranquisme al Berguedà

Curt, però intens, com també ho serà aquesta descripció, poques paraules encaixen tant i tan bé amb el que suposa el descens del Salt de l'Ós, un barranc que destaca sobretot pel seu interès paisatgístic, un racó preciós de l'Alt Berguedà que cal veure per valorar-lo com cal.

Poc més en podrem explicar d'aquest descens, una gorja perfectament formada, i algun risc que caldrà gestionar degudament els dies amb fort cabal, i encara una incògnita compartida amb el seu veí de riu amunt, el barranc de les Fonts del Llobregat.

Però anem al gra, o us ho explicarem tot amb quatre ratlles mal comptades!

Fitxa tècnica del Barranc del Salt de l'Ós

• Activitat: Barranquisme a l'Alt Berguedà
  • Altres toponímies: Pas de l'Ós
  • Punt de sortida: Pista que creua el Llobregat per anar a Meranges del Berguedà
  • Població més propera: Castellar de n'Hug o la Pobla de Lillet
  • Combinació de cotxes: No
  • Temps aproximació: 10 minuts
  • Temps de descens: 30 minuts
  • Temps de retorn: 5 minuts
  • Dificultat: v1-a5*-I
  • Ràpel més llarg: 10 mts
    • Montgrony - Fonts del Llobregat - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
    • No en coneixem, ens en podeu recomanar als comentaris
  • Observacions o material recomanable:
    • *Cal que tinguem ben present, i de fet així ha estat en diverses ocasions, que ens podem trobar amb una crescuda desmesurada del riu sense haver-ne pogut intuir l'arribada, fet que ens pot posar en greu perill, més encara si ens manca per fer el segon i últim ràpel. Això es deu a la captació automatitzada, riu amunt i que retorna l'aigua al riu de forma automatitzada en casos d'errors o parades tècniques.

Com arribar al barranc del Salt de l'Ós

Per a fer el Salt de l'Ós ens dirigirem a Castellar de n'Hug des de la Pobla de Lillet per la BV-4031, al cap de ben poc de sortir de la Pobla de Lillet veurem els Jardins Artigas i més endavant la fàbrica del Clot del Moro, un espectacular conjunt arquitectònic, ara reconvertit en museu en una minúscula porció, i en el més absolut abandó i ruina la resta.

Passat el trencall del Clot del Moro restarem ben atents a la dreta ja que a mitja pujada surt una pista de la carretera que baixa cap al Riu Llobregat i més enllà ens duria a masos com Meranges (del Berguedà). Abans de passar el riu per un gual de formigó, un petit replà a la dreta ens servirà d'aparcament pel cotxe.

Aproximació al barranc del Salt de l'Ós

Ja a peu tenim dues opcions, desfer el camí, talment com si volguéssim tornar a la carretera, però ben al cas, doncs uns metres abans, un sender amb marques de GR puja a la nostra dreta, com si volgués anar a Castellar de n'Hug superant el Pas de l'Ós. La segona opció, més directa, és dirigir-nos al riu des de l'aparcament, i just passat el pas canadenc de les vaques, a l'esquerra veurem un rastre de corriol que remunta el marge per la seva aresta poc definida i que va a cercar de forma ben directa el GR, que l'agafem per on l'agafem, va de dret al Pas de l'Ós, i en uns deu minuts, just vorejant un turonet veurem ja l'espectacular engorjat que conforma el barranc que busquem.

Creuarem una petita rasa que baixa per l'esquerra i que malmet el camí, i baixarem al riu quan les parets del Pas de l'Ós ens ho permetin. Si ho volem, també podem seguir unes desenes de metres camí amunt per fer també el caos de blocs previ al Salt de l'Ós.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL SALT DE L'ÓS

Abans de començar cal tenir ben present que el primer risc, i que ens acompanyarà en tot moment, és el terra del barranc, que rellisca moltíssim, i cal que restem atents a aquest fet durant tot el descens, per curt que sigui.

Dins el riu, avançarem amb decisió cap a l'engorjat, les parets s'alcen properes l'una a l'altra i esdevenen un passadís molt estètic i ben format.

Buscarem a la dreta, on habitualment hi ha instal·lat un passamà amb corda i que ens permet superar el primer salt d'aigua i buscar la vertical uns metres més enllà.

Aquesta la podem saltar sense problema, el toll de recepció és generós, i ens permet flotar i gaudir de l'entorn, però no per gaires metres, doncs de seguida trobem la segona vertical, on haurem de posar tota la nostra atenció a què fem, més encara si el cabal és elevat.

A la paret esquerra del riu hi trobarem la instal·lació, que en certa manera ens permet mig esquivar l'aigua i ens deixa en un toll on hi ha un perillós drossatge al qual ens empeny el raig d'aigua. Els dies de molt cabal pot ser interessant valorar passar arran de paret per sota del salt, si aquest se'n separa i no genera moviments estranys, i buscar que la corrent d'aigua ens tregui del toll per la banda oposada al drossatge, que ben segur ens podria donar algun ensurt. Altrament, també podem optar per saltar aquest obstacle, ja que el toll és profund, per bé que la sortida és un xic complexa.

Superada aquesta dificultat, un petit ressalt ens permet accedir a un llarg i estret passadís que ens condueix al final del barranc, ja en aquest punt anem veient com les parets van perdent alçada fins a tocar terra al final del passadís, és en aquest punt també on el paisatge canvia, deixarem enrere les parets rocoses i les estretors per entrar en un terreny de ribera, on el Llobregat recupera espai per les seves aigües, i els boscos es tornen protagonistes de les dues ribes.

Retorn del barranc del Salt de l'Ós

Seguirem progressant fins, com diem, deixar enrere l'engorjat, i altre cop, tenim dues opcions, la primera és seguir pel riu amb molt de compte de no relliscar i torçar-nos un turmell fins a arribar al gual de formigó que travessa el Llobregat, a la dreta, ja hi veurem el nostre cotxe.

L'altra, és cercar de forma immediata i només deixar enrere les parets de l'engorjat un rastre de sender a la dreta que remuntant uns metres creua unes mulleres i connecta amb la continuació del viarany, que sembla transitat per bestiar, i entre boixos i sempre seguint el fil del marge que ens separa del riu Llobregat, al cap d'una estona acabarem per remuntar al camí del GR, a un o dos metres per damunt nostre. La resta, tombar a l'esquerra i caminar fins al cotxe, podem arribar a la pista, o intentar cercar el camí més directe que uneix el GR i l'aparcament.

Croquis o topografia del barranc del Salt de l'Ós

ressenya del barranc del Salt de l'ÓS

Font: Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram més proper al barranc pot presentar errors a causa de la feblesa del senyal de GPS, el corresponent al descens fins al cotxe de nou és marcat sobre mapa simplement per tenir una referència visual de l'activitat en conjunt.