Barranc les Fonts del Llobregat

Barranquisme al Berguedà, les fonts del Llobregat, o el Salt de la Farga

Sortim d'un hivern especialment sec pel que fa a precipitacions, i no resulta senzill trobar barrancs que duguin un cabal suficient per a gaudir de les altes temperatures d'aquesta primavera sobtada que ens ha arribat.

Disposem a més d'una tarda curta, doncs venim de fer un altre barranc a la Garrotxa, i més o menys de pas, ens queda més o menys de pas un petit barranc del Berguedà, ideal per al que estem buscant, aigua fresca en quantitat, i un descens breu alhora obligat pel curs actiu, així que ens anirà bé per agafar ritme de cara a la temporada de barrancs, encara que aquesta es presenti seca.

NOTA: Hem actualitzat la informació d'aquest descens de barrancs amb referències a les noves instal·lacions que podeu trobar dins del barranc des del seu reequipament l'any 2021.

Tot barranquista ha de saber també, que per bé que és una situació que es dona en molts barrancs, es coneixen casos freqüents de barranquistes que s'han trobat amb una sobtada crescuda del cabal del riu sense que hi hagi cap fenomen meteorològic advers. Aquesta situació es deu a la captació automatitzada que trobem riu amunt i que en cas d'error o imprevistos tècnics deriva de nou l'aigua captada al riu fent créixer més que notablement el cabal.

Fitxa del Salt de la Farga

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Altres toponímies:
    • Barranc de les Fonts del Llobregat - Salt de la Farga
  • Punt de sortida: Hostal les Fonts (Castellar de N'Hug)
  • Població més propera: Castellar de N'Hug / La Pobla de Lillet
  • Combinació de cotxes: no és necessària
  • Temps amb un sol cotxe:
    • Temps de descens: 1h
  • Dificultat: v3-a2-II
  • Ràpel més llarg: 18 metres
  • Cordes: 2x20

• Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
    • Aigües amunt, una captació automàtica pot abocar aigua sobtadament al barranc fent créixer perillosament el cabal, avui dia no es coneix cap manera de consultar la possibilitat que el dia escollit per fer el barranc ens puguem trobar amb aquesta situació.

Punts de referència

Punt de referència Temps parcial Temps total Km.
Hotel les Fonts 0 0 0
Entrada Riu 2' 2' 0,14
Sortida Riu 1h11' 1h13' 0,42
Hotel les Fonts 2' 1h15' 0,48

Accés i aproximació al barranc del Salt de la Farga

Anirem en direcció Castellar de n'Hug fins a travessar el riu i aparcarem a la dreta de la carretera, just davant de l'Hostal les Fonts.

Preparem les motxilles i traiem el cap al pont per veure i valorar el cabal, per l'hivern que duem, sabem que és difícil que el cabal sigui desmesurat.
Cal remarcar que totes les instal·lacions dels 3 primers ràpels (el barranc en té un total de 4), obliguen a baixar per l'actiu, cosa que ens podria complicar les coses en cas de cabal molt abundós.

Aproximació al Barranc de les Fonts del Llobregat:

Comencem a caminar tot vorejant l'hostal per darrere fins a trobar una entrada al riu Llobregat, a escassos cent metres de l'aparcament on hem deixat el cotxe, l'opció més fàcil és cercar un petit pontarró que ens duu a un espaiós tancat on a vegades podrem trobar ponis, punt per on serà molt més senzill d'arribar al riu.

De seguida, arribarem sota l'antic pont que creuava el riu i trobarem a la dreta la primera de les instal·lacions.

DESCENS DEL BARRANC DE LES FONTS DEL LLOBREGAT

El primer dels ràpels és un ràpel de 10 metres al qual podem accedir gràcies a un passamà instal·lat en el reequipament d'aquest barranc.

A la base d'aquest primer ràpel, trobarem tot seguit un petit ressalt delicat, de 2 metres, amb una soca encastada entre ambdós que dificulta una mica l'accés i progressió pel ressalt, que tot sigui dit de passada, patina molt, per tant, caldrà anar amb compte. Val a dir que l'any 2021 aquest ressalt va ser equipat amb dos químics a la dreta, podent així rapelar-lo evitant exposar-nos a una caiguda en la qual podríem prendre mal.

De seguida, arribarem al segon ràpel, el més llarg del barranc, i segurament també el més estètic, el ràpel, de 18 metres, consta d'una mena de tub que canalitza l'aigua per la dreta fins a impactar amb la pedra, que la desvia bruscament a l'esquerra, donant-li un encant especial.
La instal·lació, a la dreta, ens permet, però, creuar còmodament l'actiu i baixar a banda esquerra, pràcticament en sec fins a caure a la base del ràpel, una petita tolla on és ben còmode de recuperar corda.

Aquest ràpel va ser reequipat l'any 2021 amb un passamà per accedir a la capçalera amb seguretat, i una segona instal·lació a l'inici del petit canaló que condueix a la instal·lació per l'actiu, aquesta segona es troba molt elevada, i provoca un fregament considerable, tot i que cal reconèixer que en cas de fort cabal pot ser útil per evitar l'actiu.

Seguidament, un ràpel de 8 metres, antigament ens obligava a davallar per l'actiu i creuar-lo, ara, però, i també reinstal·lat l'any 2021 tenim dues opcions instal·lades a la dreta que ens permeten escollir com baixar-lo segons les condicions del riu Llobregat.

D'aquí ja enllaçarem pràcticament immediatament amb el darrer dels ràpels, de 12 metres i que ens permet muntar un passamà per a instal·lar la corda per fora de l'actiu, o bé quedar-nos en la primera instal·lació i baixar per l'actiu.

Aquest ràpel ens deixa també en una tolla ampla, sense moviments d'aigua, i des de la qual haurem de salvar un ressalt més de dos metres, que per a més seguretat farem tot allargant la corda fins a la seva base, ja que la pedra, com en tot el barranc, patina i molt.

Retorn del Barranc de les Fonts del Llobregat

Tenim fins a tres opcions per al retorn d'aquest barranc, totes elles molt curtes, i en descriurem les dues que a parer nostre són les més còmodes.

OPCIÓ 1: Just superat el ressalt en el qual acaba el quart ràpel, trobarem a la dreta un petit planell per on arriba un afluent per la dreta del Llobregat. Aquí veurem com un petit sender més o menys fressat remunta directe a la carretera, a escassos quinze o vint metres del pont que creua el riu.

OPCIÓ 2: A la base del darrer ressalt, només ens quedarà recórrer uns 50 metres pel riu fins que, en el punt on aquest tomba a la dreta, veurem un petit afluent esquerre en forma de concreció de tosca, a l'esquerra del qual puja un tímid i desdibuixat sender que en ben poca estona, puja dret i directe a l'aparcament.

Com hem dit, el barranc de les Fonts del Llobregat, o Salt de la Farga és un xarrup de barranc, però que ens assegura l'aigua en temps de secada acusada; ara bé, caldrà valorar-ne bé el cabal en èpoques de pluges abundoses. També és molt fàcilment combinable amb barrancs veïns com el Salt de l'Ós o el Torrent de Mataplana.

Croquis del barranc de les Fonts del Llobregat

Barranc les Fonts del Llobregat

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació si que ha estat enregistrada amb GPS.

Descarrega el track fent click dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Format GPX

Hostal les Fonts

Entrada al tram engorjat, per sota els ponts

Primer rapel vist des de baix

El segon ràpel és molt estètic, però ens convé un curs de fotografia

El tercer ràpel

Quart i últim ràpel des de la instal·lació al final del passamà

Allargant la corda per a salvar el darrer ressalt (2mts)

Tímides concrecions de tosca a l'esquerra ens indiquen el punt on abandonar el riu

Un camí dret i desdibuixat ens porta ràpidament al cotxe de nou