barranc torrent tres en ratlla o canal Roja Montserrat Barcelona barranquismo tres en raya

Barranc del Tres en Ratlla o la Canal Roja de Montserrat

Recorrem un dels descensos clàssics Montserratins, per bé que aquest potser és dels que viu a l'ombra d'un més que conegut Joc de l'Oca.

Amb un reequipament recent, i alguns actes vandàlics a les seves instal·lacions, el seu descens continua sent segur, variat i molt amè, amb poques puntualitzacions, menció especial, això si al passamà que cal muntar si es vol evitar un dels diversos tolls d'aigua negra que trobarem molt en especial a la primera meitat del descens.

D'això de les tolles d'aigua negra ja n'anirem parlant en la descripció del descens d'aquest barranc que ens sorprendrà gratament cada vegada que en practiquem el seu descens, a més, com no, d'una aproximació prou dura, però plaent com sempre en qualsevol caminada per la muntanya màgica de Montserrat.

D'una forma ben graciosa i casual, hem sortit amb l'Oriol a fer l'activitat, i hem acabat coincidint també amb en Pau i en Joan.

Fitxa tècnica del Barranc del Tres en Ratlla

• Activitat: Barranquisme a Montserrat
  • Altres toponímies: Canal Roja
  • Punt de sortida: Can Jorba / La Vinya Vella
  • Població més propera: el Bruc / Collbató
  • Combinació de cotxes: no
  • Horaris:
    • Temps aproximació: 1h
    • Temps de descens: 2h30' (enganxada de corda inclosa 😅)
  • Dificultat: v3-a1-III
  • Ràpel més llarg: 30 mts
    • Guia de Descenso de Cañones y Barrancos - Cataluña (Eduardo Gómez - Ed. Barrabes)
    • Instal·lacions en perfecte estat
    • Algunes desgrimpades delicades
    • Diversos tolls amb aigua estancada a esquivar

Accés i aproximació al descens del Torrent del Tres en Ratlla

Des de Manresa ens dirigirem primerament a la carretera C-25, passant a tocar de Sant Joan de Vilatorrada, que passarem de llarg i estarem atents a la sortida 130, corresponent a la C-37 en direcció Tarragona i Igualada entre altres.

Ja per la C-37, passarem l'enorme viaducte de Suanya i després un parell de túnels, i amb el Massís de Montserrat al fons trobarem el trencall a Salelles i Manresa sud, per on abandonarem la carretera per la qual circulem. Ben aviat trobarem una rotonda de la qual prendrem la sortida a la C-37z, altre cop indicant Salelles i Manresa sud. A la següent rotonda, que trobarem immediatament, prendrem la primera sortida en direcció a Sant Salvador de Guardiola i El Bruc; no deixarem aquesta carretera fins a passar el famós coll de Can Maçana i després de baixar-ne incorporar-nos a l'A-2 després de l'Hotel Bruc.

Restarem atents a la sortida 572 cap al Bruc, on abandonarem l'A-2 i la creuarem per sota fins a encararar el vessant sud de Montserrat i trobar un trencall que prendrem a la dreta, i ens mantindrem a l'esquerra, perquè de cara ens trobarem el trànsit que s'incorpora de l'A-2.

Arribats als primers edificis del Bruc Residencial, una urbanització, tombarem a l'esquerra per l'avinguda de la Moreneta, per seguir pel Carrer del Monestir, al final del qual i ja topant amb el Torrent de la Canal de Migdia tombar a l'esquerra pel Carrer de Can Marques.

Aquí podem escollir de prendre el primer o el segon trencall a la dreta, que tots dos ens duran a l'aparcament nou de Can Jorba; si prenem el primer, haurem d'agafar els dos següents encreuaments a l'esquerra. Si per contra prenem el segon, serà suficient prendre l'únic trencall que trobarem a la dreta.

Si ho desitgem, podem passar de llarg aquest aparcament i apropar-nos fins la Vinya Nova, on també hi ha aparcaments, tot i que els caps de setmana, com tot, pot estar un xic atapeït pels clients del restaurant.

Com que nosaltres ens movem entre setmana, ens hi hem apropat.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DEL TRES EN RATLLA

Des de la Vinya Nova prendrem el sender que es dirigeix a Can Jorba, i creuarem primer el Torrent de la Maçana, per més endavant just abans de creuar el torrent del Bassal dels Gats, prendrem a la dreta cap al Camí dels Francesos o del Bassal dels Gats, reconeixerem l'inici del sender per la tanca i el rètol que el "custodien".

Seguirem aquest camí en sentit ascendent i que ens presenta ben pocs dubtes per recórre'l i arribarem a la cruïlla on cal estar atents, aproximadament a la cota 820/830 el camí i les seves marques tomben a la dreta, però un altre camí ens tempta de seguir a l'esquerra cap al Coll de l'Ajaguda o del Bassal dels Gats.

En el nostre cas, però, si les fites de pedra que hi ha de forma habitual no hi són, hem d'anar a l'esquerra, però seguir en sentit nord, potser lleugerament nord-est remuntant la codina rocosa que hi ha just a la cruïlla, i de seguida intuirem entre els arbustos un sender prou fressat que en ben poca estona ens conduirà al llit del Torrent del Joc de l'Oca o de Migdia.

Seguirem el llit d'aquest torrent uns quatre-cents metres fins trobar un afluent que s'hi suma per la dreta, el seguirem, i en aquest afluent hi trobarem el camí a la Font de la Cajoleta i el seguirem fins a la Canal Roja o Torrent del Tres en Ratlla.

EL DESCENS DEL BARRANC DEL TRES EN RATLLA A MONTSERRAT

Havent estat anys enrere una combinació perfecta amb l'ascens de la Canal equipada del Joc de l'Oca, el Tres en Ratlla potser ha quedat un xic oblidat després de la desinstal·lació de tots els elements que permetien l'ascens pel torrent del Joc de l'Oca, possiblement de tants accidents com s'hi produïen donada la seva dificultat.

Si no ens n'hem deixada cap, hi ha entorn de 17 instal·lacions per a fer ràpel al Tres en Ratlla, per bé que en funció de l'agilitat, i també de l'atreviment del grup n'acabarem fent força menys que els que trobarem equipats, ja que molts d'ells són desgrimpables sense massa dificultats, tot i que és clar, sempre ens hi juguem una bona castanya.

El descens comença suau, esquivant alguna primera tolla montserratina ben aviat alguna d'elles amb l'ajuda d'un tronc encastat, i no tardarem pas massa a trobar un passamà instal·lat amb corda fixa a l'esquerra i que ens permet accedir a la capçalera d'un ràpel que, de nou, ens permet d'esquivar un toll ben negre. En el nostre cas però, seguim una mica més i desgrimpem per un petit canaló.

Toca caminar un xic fins a trobar el primer ràpel que considerem obligat, nosaltres el farem directe des de l'arbre de la dreta on hi ha una instal·lació (aprox. 13 mts.), però podem fer un passamà i anar a cercar a l'esquerra una instal·lació a la roca.

El següent ràpel que trobarem, fa recomanable la instal·lació d'un passamà per accedir a la capçalera, almenys en dies de mullena, tot i que nosaltres ens ho hem estalviat, val la pena dir-ho. Aquest ràpel ens treu del que seria el curs de l'aigua a fi d'evitar, de nou, una tolla d'aigua podrida.

Seguim progressant i el barranc s'estreny fins a arribar a una nova tolla podrida, i compte, perquè podem despistar-nos i saltar-nos les instal·lacions sobre les quals l'hem de muntar, quedant per sota del passamà i veient-nos obligats a grimpar de nou. El passamà és prou punyetero d'instal·lar, i té dos punts intermedis, acabant en un ràpel que no arriba als deu metres ni de bon tros.

Seguirem per una bona estretor, on desgrimparem el següent ressalt i els que aniran venint fins a topar-nos amb un que ens ha semblat millor d'instal·lar que de jugar-nos un bon clatellot al terra. El trobarem instal·lat en un monopunt a l'esquerra. L'identificarem perquè al final del passadís ens semblarà que hi ha d'haver una vertical important, a més de veure-hi un gran bloc. Seguirem per instal·lar un nou ràpel a la dreta i continuar les desgrimpades per les estretors del barranc, que conformen un conjunt molt bonic i interessant.

Per ressituar-nos dins el barranc, observarem un punt obert en el barranc en que desgrimpant i acabant en un saltiró, esquivem un toll gens profund que rarament trobarem amb aigua neta, però que amb les pluges recents s'ha omplert, i fins i tot en brolla un fil minúscul d'aigua.

Seguirem per trobar de forma immediata el següent ràpel, a la dreta, i que és recomanable d'allargar més avall del replà on s'hi veu un altre toll amb aigua. Seguim amb les desgrimpades abandonant breument el torrent per l'esquerra, i el reprendrem al següent ràpel, molt bonic, que començarem a l'esquerra i baixant a un replà intermig on a la dreta hi ha la instal·lació per continuar amb el nostre descens. El ràpel és francament bonic i ens deixa a l'inici d'una gorja ben formada i interessant a la qual entrarem fent un nou ràpel per l'esquerra i al qual el succeeix un altre instal·lat a la dreta.

Arribarem al ràpel de 23 metres, l'identificarem per la vira evident que fa el barranc a l'esquerra, però també pel cadenat que fa de passamà per arribar a la instal·lació, i també pel petit bloc encastat que pot permetre'ns de passar per dins o per fora del pas que forma, recomanant fer-ho per fora.

A la base, un petit replà ens permet d'enllaçar amb el següent ràpel d'uns 18 metres que trobem instal·lat a la dreta.

No ens caldrà caminar pas massa, doncs a escassos deu metres ja veurem en un bloc al centre, la instal·lació del darrer ràpel, de trenta metres i que acaba completament volat en una bonica bauma que alguna època havia estat habitada.

Retorn del barranc del Tres en Ratlla o Canal Roja

Acabat el darrer ràpel seguirem arran de paret superant tot un sector d'escalada, passant per una antiquíssima via d'artificial que recorre un petit sostre sota el qual hi ha un gran bloc, i aviat el camí anirà abandonant la paret per seguir un descens molt ràpid cap a la casa de Can Jorba.

D'aquí estant, no té cap secret, tombarem a l'esquerra i una pista ben generosa ens retornarà a la Vinya Nova, passant pel trencall del Camí dels Francesos.

Ressenya del Torrent del Tres en Ratlla

topografia croquis ressenya barranc torrent tres en ratlla canal roja Montserrat Barcelona

Reproduïm la topo que podeu trobar en la també acurada descripció de la web descensodebarrancos.com, ho mencionem perquè malhauradament van ressenyar malament la web a la topo reproduïda, i ens agrada que es reconeguin les autories de les ressenyes. Dir també que la sortida és per la dreta hidrogràfica, ja que a la ressenya s'indica d'una forma que pot conduir a equívocs.

Descarregar el track per a GPS

ATENCIÓ: Com sempre, marquem el tram de descens sobre mapa per evitar punts errants per manca de senyal o errors de GPS.