Barranco Gordo o Racuans

Per completar una jornada a les Cascades de Liri, o també combinable amb el Barranco Chico, el Gordo o Racuans és un modest barranc amb accessos i retorns ben curts, més encara si es fa combinant vehicles.

En aquest barranc hi trobarem una primera i interessant gorja que desemboca en un tram més obert amb més ressalts i tobogans fent del descens una mica més amè.

Tot això ho visitem amb l'Òscar, sortint de les 12 cascades del Liri.

Fitxa tècnica del Barranco Gordo

• Activitat: Barranquisme al Pirineu Aragonès
  • Altres toponímies:
    • Racuáns o Racuens
  • Punt de sortida: Pista sota l'ermita de la Virgen del Puy
  • Població més propera: Llire - Liri (Castilló de Sos per a serveis)
  • Combinació de cotxes: possible
  • Temps amb dos cotxes:
    • Temps d'aproximació: 10'
    • Temps de descens: 1h ALERTA, a molt bon ritme, preveure 2h com a mínim
  • Dificultat: v3 a2 II
  •  Cordes:
    • 2*30
  •  Cartografia:
    • Turbón - Alto Valle de Isábena - 1:25.000 (Ed. Alpina)
  •  Bibliografia:
    • Valle de Benasque, descenso de barrancos - Iván Rodriguez - Torices Gamarra (Ed. Desnivel)
  • Material recomanable o observacions:
    • Generalment poc cabalós

Com arribar al Barranco Gordo

Prenent com a punt de partida la localitat de Castilló de Sos (Castejón), ens dirigirem per la N-260 a El Pont de Suert i restarem atents aproximadament al cap d'un quilòmetre als senyals indicadors, que ens marquen que a l'esquerra surt una carretera cap a Liri, uns cinc quilòmetres carretera amunt arribarem al poble, i ens rebrà amb una gran plaça amb uns aparcaments a l'esquerra. Si hi ha lloc, podem aparcar aquí el cotxe de retorn, si no, carrer amunt, trobarem una corba a l'esquerra amb forta pujada on a la dreta hi ha un aparcament, just en el punt per on tornarem.

Amb el segon vehicle, seguirem fins a sortir del poble i immediatament després de travessar un torrent, prendre la pista a la dreta que remunta cap a la Ermita de la Virgen del Puy, que llevat d'un pujador, presenta prou bon estat. Obviant el camí que va a l'ermita arribarem fins al final de la pista, on deixarem el segon cotxe, altrament si només n'haguéssim tingut un, de cotxe, hauríem fet el mateix camí, però a peu.

APROXIMACIÓ AL BARRANCO GORDO O DE RACUÁNS

Des d'on hem deixat el cotxe seguirem a peu pel camí que segueix per la part alta de la pista i que es dirigeix cap al pont romànic que creua el barranc. A l'esquerra segueix un camí que va fent ziga-zagues i ascendeix remuntant el marge esquerre del barranc. Restarem atents després d'una forta pujada on el camí és força descompost, on superarem un ressalt de roca on a l'esquerra endevinarem l'entrada al barranc. Si mirem enlaire, un parell de corbes més amunt veurem el Pilaret de San Andrés.

Bé és cert que arribats a l'inici del barranc, si mirem aigües amunt observem un petit ressalt equipat, i ens fa pensar que hi pot haver quelcom més, sortim a valorar-ho, però no ho creiem interessant, així que donem per bona aquesta entrada, descrita també al llibre de què disposem.

EL DESCENS DEL BARRANCO GORDO

Entrem força directes al barranc i sense encantar-nos gaire, doncs cal dir també que hem triat el Barranco Gordo per ser ràpid i en general força obert, perquè s'espera una tarda tempestuosa i comença a plovisquejar, iniciem el descens ja amb un primer ràpel d'uns 10 metres instal·lat a la dreta del torrent, i ja ben de pressa ens endinsem en una interessant gorja.

Pràcticament a tocar, només sortint un xic del llit del riu per la dreta, trobarem la següent instal·lació, un ràpel d'uns dotze metres que davalla una forta estretor que amb cabal alt si que podria donar problemes, amb la finalitat d'evitar-ho, podeu trobar un passamà per l'esquerra que rapela per fora d'aquesta estretor tan marcada.

Seguirem progressant una vintena de metres superant alguns ressalts fins a arribar ja amb vista al pont, on farem un petit tobogan d'un metre.

Passarem per sota el pont romànic i el barranc s'obre a una enorme rampa que podem anar desgrimpant per l'esquerra fins a cercar la instal·lació per fer el ràpel de 24 metres, el més llarg del barranc i superar aquest salt d'aigua a la base del qual el barranc vira a la dreta d'una manera molt evident.

Seguirem per un petit tobogan i darrere d'aquest un parell més de rampes desgrimpables on mig podem fer el tobogan. Una estretor ens condueix a una nova rampa i aquesta, alhora, precedeix al darrer ràpel del barranc, instal·lat a la dreta i que supera una vertical de 14 metres.

La tarda es complica meteorològicament parlant, i comencem a sentir trons que retrunyen pròxims, així que recollim la corda i literalment, volem pel tram que ens queda del barranc, un espai obert i que recórre un tram on el bosc de ribera pren el protagonisme, i que llevat d'uns quatre ressalts on podem lliscar, esdevé més aviat monòton, ja que hi ha molta part on només cal caminar.

Al final de tot, toparem amb un pont de formigó que creua el barranc.

RETORN DEL BARRANCO GORDO

Des d'aquest pont, hom té l'opció de tombar a l'esquerra i anar a cercar l'entrada del Barranco Chico o de Cotorroñera, però donades les condicions del temps, tombem a la dreta per prendre la pista de retorn cap a Liri i el cotxe.

Ressenya del Barranco Gordo o de Racuáns

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco barranco Gordo o de Racuáns Llire Liri Ribagorza Huesca Aragón

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat modificat sobre mapa per eliminar els punts errants per falta de senyal de GPS. Preneu-lo com a mera referència per a la localització del barranc, l'aproximació i el retorn, sí que han estat enregistrats amb GPS.