Salt de Sallent de Rupit i Riera de Rupit

Arreu del territori tenim una gran quantitat de Salts de Sallent, fins i tot al Berguedà n'hi tenim un, però si algun Salt de Sallent destaca sobre la resta del principat, aquest és el Salt de Sallent de Rupit.

Ens dirigim doncs amb en Marc i l'Òscar per fer el descens d'aquest icònic Sallent bo i cercant-ne la línia més directa i volada, amb un total molt pròxim als 100 metres d'alçada directes.

Per a completar-ho, a més, farem el descens també de la part inferior del Salt de Sallent, continuant per la riera de Rupit, trobant-hi també indrets prou ben interessants.

A més, abans de fer aquest descens haurem completat ja el descens del Torrent de Gravet per arrodonir encara més la jornada.

Fitxa tècnica del barranc del Salt de Sallent

• Temps de descens: 2h45'
  • Dificultat: v5-a2-II
  • Ràpel més llarg: 100 mts. - 25 mts. per la Riera de Rupit
    • Collsacabra - Vall de Sau - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Descenso de Cañones - Barcelona (Tomo I) - Eduardo Gómez (Autoeditat)
    • Guía de Descenso de Cañones y Barrancos - Cataluña - Eduardo Gómez (Barrabes Editorial)
  • Corda: 1x100 + 2x30
  • Observacions: Instal·lacions regulars pel tram de barranc de la Riera de Rupit

Accés i aproximació al Salt de Sallent de Rupit

Quedem a Vic, i ens dirigim a Roda de Ter per prendre la carretera C-153 cap a l'Esquirol, passant també per Cantonigròs més enllà, i arribar finalment al Poble de Rupit. Passat per damunt de l'aparcament que hi ha a l'entrada, prendrem el primer trencall a la dreta que hi ha, per dirigir-nos cap al Salt de Sallent. Seguirem aquest carrer, primer empedrat, i després pista pavimentada per sortir del poble de Rupit, deixant una masia aillada a l'esquerra i just al peu de la pista per arribar més endavant a una amplíssima corba d'esquerres, a l'interior de la qual hi queda un gran prat, punt també on s'acaba el paviment.

Feta la corba, arribarem al primer aparcament per visitar el Salt de Sallent, on un retol ens demana respectar l'entorn i la vida dels qui habiten i treballen a la zona.

Podem aparcar aquí, però els dies de menys afluència podem trobar la cadena del final de l'aparcament oberta, podent arribar fins a un petit aparcament a l'esquerra just uns metres per sobre del Salt de Sallent.

Cal tenir present que ens trobem en un indret amb una alta pressió turística els dies festius, així que hem de procurar entre totes i tots per la bona convivència amb els habitants però també amb els visitants.

APROXIMACIÓ AL SALT DE SALLENT

Sigui des del primer o del segon aparcament, començarem a caminar fins a arribar a la Riera de Rupit, a la dreta ens quedarà el nostre objectiu, el Salt de Sallent de Rupit, per a fer-ne el descens que busquem fer avui, creuarem la Riera, buscant a la llera esquerra del torrent un grup d'arbres des d'on ens despenjarem per accedir a la instal·lació penjada 100 metres per damunt el gran toll d'aigua que hi ha a la base del Salt de Sallent.

EL DESCENS DEL SALT DE SALLENT I LA RIERA DE RUPIT

Començarem equipant una corda en l'arbre que més confiança ens generi del grup de varis que hi ha per damunt de la instal·lació del ràpel de 100 metres que volem fer al Salt de Sallent.

Com que volem fer el descens integral del barranc de la Riera de Rupit, fent el barranc sencer, no volem carregar amb la corda de 100 metres tota l'estona, així que decidim accedir a la capçalera del 100, instal·lar-lo, i deixar la corda de 100 metres instal·lada en fix per recuperar-la després, quan tornem de completar el barranc.

Recuperada la corda que hem fet servir per accedir a la vertical, aquesta quedarà aïllada i inaccessible per als curiosos que podrien voler agafar la corda.

Així doncs, un darrere l'altre anem baixant aquesta preciosa vertical que es conforma al Salt de Sallent de Rupit, que brolla amb generositat i tot i que la línia escollida baixa per fora de l'actiu, el vent ens fa caure part de l'aigua al damunt en algunes ocasions, afegint emoció a aquesta bonica vivència que estem tenint avui.

El primer tram, fins al punt on el doll d'aigua xoca contra les roques i la característica formació de tosca que ocupa la major part baixa del saltant, és completament volat, i a partir del punt en què els peus ens toquen a la roca, podem seguir baixant per la vora del raig d'aigua, o prendre un petit canaló que es desvia cap a la dreta del saltant, per tornar a l'eix de la vertical superat aquest canaló.

Seguirem la part baixa amb forces cops d'aire que ens llençaran un bon raig d'aigua al damunt i rapelarem ben bé fins al toll, uns 98 metres per sota la instal·lació d'on hem començat a rapelar.

NOTA: És molt habitual abandonar el barranc en aquest punt, prenent el camí que remunta per l'esquerra hidrogràfica del saltant, superant el Grau de la Donada.

A partir del gran toll que ocupa la base del Salt de Sallent, seguirem el nostre descens del barranc superant primer un caos amb blocs de dimensions considerables, fins a arribar al primer ressalt que no podem superar sense corda. Cercarem la instal·lació al llavi rocós de color rogenc que ocupa la part dreta del barranc de la Riera de Rupit. Penjant d'uns arbres trobarem una característica instal·lació natural.

A la base d'aquest ràpel, un bloc d'enormes dimensions ens marca la continuació del descens, a la dreta d'aquest trobarem un monopunt oxidat que ens permet de seguir progressant.

Altre cop a la dreta, en una lleixa rocosa rogenca i ubicada en un llavi de roca superior hi ha novament una instal·lació en un monopunt oxidat que ens deixa fer aquest ràpel d'uns 25 metres, tot sigui dit de passada, amb cert respecte, ja que estem penjats només d'un ancoratge.

A la sortida del gran toll que hi ha a la base d'aquest ràpel, altre cop a la dreta tenim dues opcions, en un gran bloc de roca hi ha instal·lat un espit, al qual si volem podem accedir-hi amb un passamà des d'uns arbres un xic més endarrerits. L'espit baixa per l'actiu, i si volem evitar l'aigua, tenim l'opció de rapelar des d'un parabolt amb anella a terra, altre cop en una roca característicament rogenca.

No caminarem gaires metres per trobar una altra vertical, a l'esquerra de la qual hi ha altre cop un parabolt amb anella per superar aquest ràpel que ronda la vintena de metres.

Començarem a partir d'aquí una llarga caminada, segons ressenyes d'uns 250 metres, a parer nostre, força llarg, on superarem una gran diversitat de ressalts, trams de caminar fins a arribar a un gran toll, molt característic i inconfusible on podrem saltar a la part central i dreta (compte, gran bloc enfonsat a l'esquerra). Després d'aquest salt haurem de caminar encara un centenar de metres fins a trobar-nos amb la pista que ve per l'esquerra de la casa de la Donada i que ens servirà de retorn.

Retorn del Barranc de la Riera de Rupit

Si prenem la pista cap a la casa de la Donada, sortint del barranc cap a l'esquerra, ascendirem lleugerament per buscar un sender que surt per l'esquerra (més tard surt una pista, però ens obliga a caminar entre els arbustos per retrobar el sender).

El sender remunta força directe cap a les altes cingleres, creuant alguns ròssecs, pistes en desús i senders fins a trobar-se amb el camí de retorn del Torrent de Gravet, que ens vindrà per la dreta. Val a dir que si ens hi hem fixat, amb anterioritat haurem pogut observar algunes marques grogues.

Si prenem el sender a l'esquerra, ens toparem amb una bifurcació que si prenem a l'esquerra ens permetria anar a la base del Salt de Sallent, en canvi, però, pel nostre retorn, prendrem el camí de la dreta, que puja pel Grau de la Donada fins a una pista que agafarem cap a l'esquerra i que ens durà cap al mirador del Salt de Sallent i posteriorment a la capçalera del Salt de Sallent i cap al cotxe.

Ressenya del Salt de Sallent de Rupit

barrancs i grans verticals d'Osona
Ressenya de la capçalera de la línia directa del Salt de Sallent

Trobareu la ressenya del descens integral de la Riera de Rupit als llibres ressenyats a la bibliografia utilitzada.

Aparcament Salt de Sallent de Rupit
barrancs i grans verticals d'Osona
barrancs riera salt de sallent i grans verticals d'Osona