Torrent de la Baga o de la Muntanya de Vallcebre

Discret i modest descens que resta justament eclipsat pel seu veí, el Barranc del Forat Negre, més format, tècnic i lúdic que el que ens ocupa.

I és que sense voler-lo desmerèixer, el Torrent de la Baga o de la Muntanya, com és més conegut localment, ens ofereix poc més que una successió de ressalts i rampes, tots ells assegurables amb corda i, segons cabal, alguns desgrimpables.

De caràcter poc encaixat, i amb una presència gairebé molesta de terres argiloses, és una bona opció si el descens del Forat Negre va massa fort, o se'ns ha fet curt i volem completar la jornada sense moure'ns de la zona.

Si bé es pot fer amb dos cotxes, aquí us n'explicarem el descens amb un sol cotxe aparcat a la part baixa.

FITXA TÈCNICA DEL TORRENT DE LA MUNTANYA

• Temps de descens: 1h
    • Retorn: 5'
  • Dificultat: v2 a2 II
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija (Ed. Alpina 1:25.000)
    • Espeleo&Canyons - Canyons i cavitats de l'Alt Berguedà (Ed. Piolet 1:50.000)
    • No en coneixem, ens en podeu recomanar als comentaris!
    • Accés de pagament a l'Espai Actiu Vallcebre
    • Molt fang, especialment al tram final

Com arribar al Torrent de la Baga o de la Muntanya

Per arribar-hi, ens hem de dirigir a la comarca del Berguedà, perfectament comunicada gràcies a la carretera C-16 que la vertebra de nord a sud o viceversa.

A l'alçada del túnel del Castell de Guardiola de Berguedà, just passat aquest en direcció nord, trobarem la carretera B-400 que puja als pobles de Saldes i Gósol, així com al de Vallcebre, del qual hem d'estar atents al trencall degudament senyalitzat que marxa a l'esquerra de la carretera.

Arribarem al poble després de passar els preciosos cingles de la Foradada, i el passarem deixant les últimes cases enrere i el trencall d'una serradora a l'esquerra, seguint cap a l'Espai Actiu de Vallcebre.

Si anem amb dos cotxes, podem deixar el primer al trencall que hi ha després del de Cal Parro, a mà dreta. NO APARCAR AL TRENCALL DE CAL PARRO, ni molt menys entorpir de cap manera el pas de vehicles.

Amb el segon cotxe, o amb l'únic que tenim, si no anem pensant en fer combinació de vehicles, seguirem la carretera amunt fins a passar el Grau de Vallcebre i arribar al cap d'un centenar de metres a un ampli aparcament de l'Espai Actiu de Vallcebre, on trobarem també la caseta d'informació.

APROXIMACIÓ AL TORRENT DE LA MUNTANYA

Si hem deixat el cotxe seguirem la carretera amunt, en direcció al pla de la Barraca, i arribats al coll o grau de Vallcebre la carretera passa a tocar del torrent, punt on podrem entrar, identificarem l'inici del descens per la presència d'un rètol informatiu i la primera instal·lació.

EL DESCENS DEL TORRENT DE LA BAGA O DE LA MUNTANYA

Equipat a l'esquerra trobem el primer ràpel, un pèl deslluit per la proximitat de la carretera i la presència de mangueres. Vist de baix, en canvi, és un salt d'aigua prou bonic, que amb un cabal normal brolla per, com a mínim, dos punts separats. Superats aquests prop de deu metres de ràpel, trobem un ressalt fàcil de desgrimpar, però que en condicions de cabal alt podem assegurar d'un monopunt amb anella que trobareu en un bloc al centre, un xic endarrerit del ressalt, que en realitat en son dos de molt seguits, el segon dels quals no presenta cap mena de problema ni amb cabal alt.

Ben immediat, i en una lleixa de roca a la dreta hi trobarem el següent dels ràpels, característicament en rampa i superant uns catorze metres, ens comença a endinsar a la part més formada del barranc, encadenant pràcticament amb el següent ràpel, que ronda els 6 metres i que de nou trobem instal·lat a la dreta.

Caminarem una desena de metres per trobar el següent ràpel, on el barranc tomba lleument a l'esquerra per encarar el ràpel de (25? mts) creiem 20 o 22 metres. Just abans d'aquest, però, la possibilitat d'escapar-nos per la dreta per un sender més o menys clar. Val a dir també que en cas de necessitat aquest ràpel es podria arribar a desgrimpar amb cura i sobretot traça.

Seguim, i un nou ràpel d'uns nou metres equipat a la dreta ens deixa en un toll habitualment molt plè de fang amb un pont de roca ben fràgil per on s'escola l'aigua a l'esquerra. Si creiem necessari de baixar amb corda, podriem fer-ho des de la instal·lació de la dreta. Uns tres metres de corda seràn suficients. La manguera torna a prendre protagonisme fent mal a la vista.

Ja a les acaballes, just abans del caos de rocs i blocs, una rampa allargassada que no hauria de presentar dificultats amb cabal normal però que de creure-ho convenient, podem assegurar des de la dreta.

Prosseguirem pel caos de blocs fins a passar a tocar d'una construcció de totxo vist, per sota de la qual cercarem la sortida.

RETORN DEL TORRENT DE LA BAGA

IMPORTANT: Inicialment i encara en alguns llocs es ressenya la sortida a l'esquerra just per sota de la caseta de totxos que trobarem també a l'esquerra del barranc en acabar el descens del tram esportiu. Aquesta sortida, encara avui dia massa utilitzada per molts i moltes barranquistes passa de pet pel mig del pati d'una casa, per tant, una finca privada.
És important que a fi de no molestar ni alimentar possibles conflictes, sortim per l'altra banda (la dreta hidrogràfica), observarem més o menys al mateix punt, un camí a la dreta, habitualment amb fites i que ens condueix al camí que connecta el Pla de la Barraca pujant per l'Esdavella, i la casa de Cal Parro i Cal Periques, camí de l'escapatòria del Forat Negre i sortida del mateix, i que en només 5 minuts ens retorna a la carretera per on hem arribat, i seguint-la amunt, al cotxe.

Croquis o topografia del Torrent de la Muntanya

croquis ressenya topografia barranquisme barranquismo barranco barranco torrent de la Baga o de la Muntanya Vallcebre Berguedà Catalunya Barcelona