Torrents de Cal Cul Estret i de l’Infern

Bo i sabent de la bellesa d'aquest descens mai havia sorgit l'ocasió de fer-lo combinant ambdós barrancs, el de Cal Cul Estret i el del Clot de l'Infern, altrament conegut com a torrent fondo. No disposar d'un tot terreny per a la combinada de vehicles ens havia fet enrere en moltes ocasions en què aquest preciós descens ens havia vingut a la ment.

Un dia d'hivern, però, buscant gel per la zona per poder escalar respectant l'injust confinament, vam veure que en el mapa de la zona (que està cartografiada en dos mapes diferents de l'Editorial Alpina) en la seva versió Rasos de Peguera - Serra d'Ensija indicava un rastre de sender que des de molt a prop de la sortida del barranc ens permetria enllaçar el camí de Pont Quebradís amb el rastre de ròssec de desembosc que volteja el Puig Crestó i connecta amb el GR107.1 que es creua amb el barranc de Cal Cul Estret.

Així tot semblava indicar que amb una aproximació al nostre entendre raonable (1h30 aprox.) podríem arribar a la capçalera. Coincidint un dia amb l'Oriol i son germà, que ens confirmaven haver fet aquesta aproximació, sortim a fer aquests dos barrancs a cavall de les comarques del Berguedà i el Solsonès que tant i tant s'havia fet esperar.

Fitxa tècnica dels torrents de Cal Cul Estret i el Clot de l'Infern

• Activitat: Barranquisme al Berguedà i al Solsonès
  • Punt de sortida: Segona Presa al Camí de Pont Cabradís (Bauma de les Pintes)
  • Població més propera: Sant Llorenç de Morunys
  • Sinònims: El Clot de l'Infern correspon al Torrent Fondo
  • Combinació de cotxes: 4x4 o NO (Aproximació descrita aquí)
  • Temps aproximació: 1h30'
  • Temps de descens: 2h30'
  • Dificultat: v3-a2-III
  • Ràpel més llarg: 25 mts
    • Rasos de Peguera - Serra d'Ensija - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Vall de Lord - Port del Comte - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
  • Observacions: Llarga aproximació que prou paga la pena de bonic com en son els dos descensos combinats.

Accés i aproximació als Torrents de Cal Cul Estret i el Clot de l'Infern

Seguint la carretera LV-4241 que connecta Berga amb Sant Llorenç de Morunys (i en aquest sentit), uns minuts després dels trencalls de Llinars (dreta) i de Sant Pere de Graudescales (esquerra) trobarem a la dreta el trencall que duu a Sisquer i Montcalb, el prendrem i seguirem, passant primer per la casa del Vancell, més tard l'Obac, Xisquer, un xic més enllà i després del trencant a la casa de Fontanella, la carretera fa unes marrades per a després d'un tram força recte de pujada trobar un revolt a la dreta del qual surt una pista per l'esquerra d'aquest, que duu a les masies de Cal Parrillo, Cal Vallonga, la Perera i fins a la Bauma de les Pintes, punt on deixarem el vehicle.

Reconeixerem l'indret perquè la corba fa un gir pràcticament de 360 graus, i la presència d'una presa.

Des d'aquí prendrem el camí que remunta el Riu de Valls en direcció a Pont Cabradís, en general força ben senyalitzat i traçat, tot i que en alguns punts comença a acusar la deixadesa, algun arbre tombat i una esllavissada el fan un xic més exposat, amb tot, tot i l'equipament maldestre dels passos més exposats, segueix sent un camí de bona petja.

Si no coneixem l'indret, és ben probable que arribem a Aigües Juntes, punt on s'ajunten el Torrent Fondo i el Riu de Valls, ens haurem passat unes desenes de metres.
De ser així desfarem el camí per buscar una petita canal molt evident a la vora del camí, que puja com si volgués pujar a la cota 1099 indicada als mapes.

Tot i no veure-hi un camí fressat, remuntarem la canal, buscant guanyar-ne la part dreta (en sentit ascendent), on hi trobarem un rastre de corriol que ens durà amb un caminar incert sense estar segurs de si seguim un camí o no, a un antic camí de desembosc que agafarem a l'esquerra.

A partir d'aquí cal recomanar paciència i gaudir de les vistes i els paisatges, el nucli abandonat de Bonner, i les muntanyes que ens envolten, i una bona conversa amb bona gent faran que la llarga aproximació s'acabi fent curta i arribem sense ni pensar-nos-ho a la capçalera o inici del que és el descens esportiu del Torrent de Cal Cul Estret, la reconeixerem per trobar-se en una corba força tancada a l'esquerra creuant la rasa.

EL DESCENS DELS TORRENTS DE CAL CUL ESTRET I EL CLOT D'INFERN

Descriure-ho tot sense deixar-nos res important no serà tasca fàcil, doncs l'experiència viscuda en aquest descens ens ha deixat bocabadats en molts punts per la bellesa de l'indret.

El torrent de Cal Cul Estret comença tímid i sense massa caràcter, això si, tot recobert d'un bonic mantell de verd arreu, molt humit, curioses parets de roca, mitges baumes.

El primer dels ràpels indicats a la ressenya el podem desgrimpar, però el segon ja és massa arriscat i muntem corda tal com toca, per alguna cosa l'hem carregada fins aquí! Davallem uns 6 o 7 metres, tot i que n'indiquen deu, i seguim amb el descens, fins a arribar a la primera vertical important del barranc de Cal Cul Estret.

Bo i tenint la possibilitat d'arribar a la capçalera mitjançant un passamà, amb compte podem arribar-hi sense, tot i que si hi ha la instal·lació, per què no fer-la sevir?

Davallem els primers 24 metres d'aquesta vertical amb la qual tindrem ben present els fregaments de la corda i seguirem cercant el proper ràpel ben aviat, en un natural a la dreta, de nou i segons ressenya uns 24 metres. Ben aviat, altre cop en un natural i a la dreta (força elevat del terra) un nou ràpel d'uns 7 metres ens permet superar el següent ressalt del torrent de Cal Cul Estret i ens apropa més encara al darrer ràpel d'aquest bonic però oblidat barranc.

Més bonica serà, però, la sorpresa que ens espera en superar el darrer ràpel del barranc de Cal Cul Estret.

Aquest darrer ràpel que trobarem instal·lat a la dreta ens durà a superar una sèrie d'espectaculars formacions de tosca, d'aquelles que sap greu trepitjar i tot, perquè a cada passa ens n'enduem un trosset. És per això que CAL SER EXTREMADAMENT CUROSOS en la nostra progressió i evitar en la mesura del possible trepitjar la formació, deixar-nos lliscar amb el cul o qualsevol forma de progressió agressiva amb aquest entorn tan delicat.

Superada la gran surgència i les colades que ha anat formant amb el pas de l'aigua i els anys, ens trobarem ja dins el curs del Torrent Fondo i el seu tram esportiu, el Clot de l'Infern.

Tot i que aquest principi d'any no ha acompanyat perquè els aqüífers i per tant els barrancs brollin aigua a plaer, en general i llevat comptades ocasions trobem el barranc amb aigua circulant en tot moment i totes les marmites amb aigua cristal·lina, tant és així que hem de parar compte on posem els peus per no trepitjar algun tritó mig adormit sota les fredes aigües del barranc.

És molt complicat (com a mínim per nosaltres que som uns desmemoriats) descriure el barranc del Clot de l'Infern, perquè és més llarg del que esperàvem, i certament inclou força trams de caminar i superar trams de petits caos de blocs que li resten continuïtat i fan de mal memoritzar si un ràpel es troba en tal o altra part del barranc.

Comencem el descens del clot de l'Infern amb algun petit saltiró a l'aigua, tolls d'aigua neta i freda així com un ambient, en general, força engorjat, amb el permís d'algun tram amb ambient de ribera. Seguim progressant per un entorn paisatgísticament molt bonic fins a trobar-nos amb un ràpel ben curtet, equipat a l'esquerra i d'uns quatre metres segons ressenya que ens deixen a una petita marmita allargassada des de la qual podem saltar a una tolla que s'eixample.

El següent tram, malauradament el trobem sec, i és que haurem de fer un ressalt que no està equipat i que no és de gaire bon baixar, que habitualment es pot saltar, doncs la marmita és generosa i ho permet. Per sort, algun pi tombat que l'aigua ha col·locat a la perfecció per a ajudar-nos a baixar ens fa més fàcil superar aquest tram.

Segons la topografia, però, ens saltem dos ràpels en aquest tram, un d'ells de 9 metres! Però arribem sense problemes al preciós ràpel de 13 metres, equipat al centre del barranc del Clot de l'Infern i que ens permet baixar a un profund i allargassat toll.

Seguirem caminant pel barranc fins a topar-nos amb el que (molt generosament) la ressenya indica com a foscos, i és que la tosca a fer que pràcticament les dues parets del barranc s'arribin a tocar formant un indret que, això si, és preciós, i compte! Perquè patina.

Des d'aquí poc més a descriure, de seguida intuirem el final del barranc, però abans encara ens queda algun petit tobogan en el qual ens haurem d'empènyer per baixar, i algun saltironet que ens faran sucar de valent en l'aigua neta i freda.

Amb un final d'ambient aquàtic i molt bonic arribarem a Aigües Juntes, punt on s'acaba el barranc del Clot de l'Infern.

RETORN DELS TORRENTS DE CAL CUL ESTRET I EL CLOT DE L'INFERN

Aprofitant que el Rius de Vall no baixa pas carregat i no ofereix més problema que alguna relliscada tonta (però que cal tenir presents per no acabar malament la jornada), decidim baixar pel riu i així ens estalviem algun dels petits puja-i-baixes que fa el camí.

Riu avall arribarem a la inconfusible escala del camí de Pont Cabradís, punt on ja sí que sortirem del riu i seguirem caminant, desfent el camí que hem fet a primera hora per retornar al cotxe en un retorn francament curt i amè.

Croquis o topografia dels torrents de Cal Cul Estret i Clot de l'Infern o Torrent Fondo

ressenya del barranc de Cal Cul Estret

ressenya topo clot de l'infern o torrent fondo

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: Un error amb el GPS ha fet que no es guardés bé el tram del camí d'aproximació que va fins a tocar la sortida del barranc, i remunta per la canal, així que aquest tram s'ha marcat sobre mapa, també el tram del barranc per evitar punts errants per la manca de senyal.

Descarrega el track fent clic dret i seleccionant  aquí "Guardar com"
Descarregueu el track Format GPX

Altres activitats al Solsonès que et poden interessar: