iniciació barranquisme Vallcebre

Barranc de Pujal o de Cal Clot, Barranquisme al Berguedà

A combinar molt especialment amb el seu veí, el torrent de l'Esgarrifós, a les Valls del Pedraforca hi podem fer nombrosos descensos de barrancs com el Forat Negre, la Foradada o el Torrent de l'Olla de la Mel, però en aquesta ocasió visitem el barranc de Pujal o de Cal Clot, i de fet- el fem abans que el torrent de l'Esgarrifós, aprofitant la combinada de vehicles.

D'aproximació curtíssima, i de retorn immediat si es fa combinada de cotxes, el torrent de Pujal o de Cal Clot és un descens prou interessant i que habitualment porta un cabal mínim d'aigua, llevat d'episodis intensos de precipitació. També els hiverns més crus podem arribar a trobar-nos els seus ràpels totalment glaçats.

Hem compartit una plaent jornada de redescoberta de la comarca amb en Pere i en Sergi de Pèndol Guies, i també en Joan, de Rumb Pirineus.

Fitxa tècnica del barranc del Barranc de Pujal

• Activitat: Barranquisme al Berguedà
  • Punt de sortida: Carretera B-400 PK6 a 7
    • Coordenades UTM (31T):
      • x:402625
      • y:4675189
  • Població més propera: Vallcebre
  • Combinació de cotxes: Si
  • Distància d'aproximació: 0,5 km.
  • Temps de descens: 1h'
  • Temps de retorn: Immediat
  • Dificultat: v3-a1-I
  • Ràpel més llarg: 35 mts
    • Moixeró La Tosa - 1:25.000 (Ed. Alpina)
    • Canyons i Cavitats de l'Alt Berguedà - 1:50.000 (Ed. Piolet)
  • Observacions: Portar un mínim de material d'instal·lació per si un cas, en especial cordinos i maillons

Accés i aproximació al Torrent de Pujal

Circulant per la C-16 en direcció Nord, entre Cercs i Guardiola creuarem el túnel del Castell de Guardiola, després del qual hi ha el trencall que remunta cap a les Valls del Pedraforca, indicat amb els tres municipis que les conformen, Vallcebre, Saldes i Gósol.

Per a la combinació de vehicles, prendrem el trencall a la dreta que hi ha a la recta just abans del Càmping El Berguedà, i que ens durà a creuar el Torrent de Bosoms, vorejar amb algun pas de vertigen el Serrat de Pujal i enfilar (tot i que la pista més aviat baixa) la vall del Riu de Saldes per deixar el primer vehicle a la sortida del Barranc del Torrent de l'Esgarrifós i que és també la mateixa pel Barranc de Pujal o Cal Clot (Coordenades: x=402826 y=4675869). Amb el segon vehicle desfarem el camí per reprendre la B-400 en direcció a Vallcebre i Saldes, passarem per davant del Càmping El Berguedà i més endavant el bonic i peculiar indret de La Foradada. Seguirem pujant, i superarem dues corbes molt i molt pronunciades per veure uns centenars de metres més endavant l'església de Sant Julioà de Fréixens als planells que hi ha al marge dret de la carretera.

Restarem atents a la propera corba molt marcada a l'esquerra, doncs és allí on hem de deixar el segon vehicle i començar l'aproximació.

Prendrem la pista que surt a la dreta de la carretera en direcció nord, però que tomba aviat a Nord-Oest, punt on començarem a baixar per les feixes, ara engolides pel bosc fins a topar-nos amb el barranc. Un cop trobat, el seguirem fins a trobar-nos amb la primera instal·lació.

EL DESCENS DEL BARRANC DE PUJAL O DE CAL CLOT

El torrent de Pujal comença sense massa preàmbuls i mostrant el seu caràcter general, obert, amb força verticalitat i sense massa complicacions tècniques a destacar, fet que potser farà la seva descripció poc amena de llegir, doncs tot i que el barranc ens ha semblat interessant i que, de fet, paga prou la pena de fer, no dona per estendre's massa en el seu relat.

Ja la primera instal·lació ens ubica en un gran ràpel en forma de rampa, però que acaba ben vertical i que comença amb un primer ràpel d'uns 18 metres a l'esquerra, seguit d'un altre de 25 bastant ben comptats i que conté una abundosa quantitat de concrecions de tosca.

Seguirem per un tram de ressalts i ribera, com en tot el barranc de caràcter força obert fins a trobar un nou ràpel que supera una rampa allargassada.

Un ràpel més curtet, d'uns 14 metres ens situa de nou en un ambient de ribera que ens duu a buscar la vertical més interessant d'aquest barranc, una instal·lació en un natural a la dreta ens permetrà baixar amb seguretat la gran rampa fins a la capçalera, instal·lada a la dreta, del ràpel de 35 metres, que tot sigui dit de passada, frega força la corda.

Després d'aquest un nou ràpel en un natural, aquest més curt, d'uns 12 metres ens permet superar de forma segura el que és més aviat una rampa. La seva instal·lació potser ens ha resultat un xic difícil de trobar, doncs la vegetació l'amaga.

A partir d'aquí, poc més a destacar, quatre ràpels més ens conduiran sense problemes al cotxe, alguns d'ells, de fet la majoria i com els anteriors, es podrien evitar pel bosc que envolta en tot moment al barranc, però ja que hi som posats, avançarem pel barranc, que al cap i a la fi, és el que hem vingut a buscar.

RETORN DEL BARRANC DE PUJAL

Immediat, si hem aparcat al lloc on toca, ja hauríem de ser davant del cotxe.

Croquis o topografia del Barranc de Pujal o de Cal Clot

topografia o ressenya del barranc de Pujal o de Cal Clot
FONT: EGAN

Arxius de descàrrega

ATENCIÓ: El track original contempla només l'aproximació, el tram corresponent al descens del tram equipat del barranc de Pujal ha estat traçat sobre mapa com a referència visual.

Descarrega el track fent clic dret i seleccionant  aquí "Guardar com"