canyoning albania

Barranc Gares, barranquisme a Albània

Atrets pel seu cabal regular durant tot l'any i la seva cascada de 35 metres (tot i que la més bonica resulta ser la de 25), ens llancem a l'aventura Albanesa d'aparcar el cotxe a l'entrada del barranc, amb la convicció que l'autoestop ens salvarà de fer els 11 quilòmetres de combinació de cotxes necessàries per a fer aquest barranc. Com sempre i gràcies a la generositat de la gent del país, la nostra esperança es compleix, i només caminem una mitja hora per acabar d'arribar al cotxe.

Fitxa tècnica del barranc Gares

• Activitat: Barranquisme a Albània
  • Altres toponímies: No les coneixem
  • Punt de sortida: Passat el pontarró que creua el torrent
  • Població més propera: Per a serveis, Elbasan
  • Combinació de cotxes: Fins a 11KM (Autoestop factible)
  • Temps aproximació: 5'+40 de caminar pel barranc
  • Temps de descens: 2h
  • Temps de retorn: 1h (bona part del retorn amb autoestop)
  • Dificultat: v4-a4-III
    • Canyonisme en Albanie - Guillaume Coquin
    • Albania Canyoning - Pascal Van Duin
  • Observacions: Instal·lacions correctes, parabolts. Preveure material de recanvi.
    • ATENCIÓ: La sortida del barranc per l'esquerra del barranc ens duu a un camí que en el moment de la nostra visita es trobava tancat amb una reixa espinosa que per sort vam poder passar per sota. Pot ser recomanable seguir baixant pel riu i sortir quan puguem, més avall.

Accés i aproximació al barranc Gares

Des de Labinot Fushë, podem desfer uns centenars de metres escassos la carretera en direcció a Elbasan per trobar el trencall cap a Griqan, una carretera que acabava de ser asfaltada i de la qual encara se n’estaven construint els serveis auxiliars. Passat el primer llogaret de cases, seguirem per la carretera principal fins a topar-nos amb un altre trencall, a mà dreta on hi ha un petit Bar-Kafè, on seguirem durant uns quilòmetres fins a creuar el barranc i cercar el millor espai per aparcar i entrar al riu, a unes desenes de metres, per exemple hi ha un espai a l’esquerra per un parell de cotxes.

APROXIMACIÓ AL GARES CANYON

Gairebé immediata, buscarem la millor manera d’entrar al riu o a algun dels seus afluents.

La guia considera aproximació els 40/50 primers minuts de marxa pel riu fins a arribar als primers obstacles realment verticals, aquest primer tram l’hem pogut fer sense neoprè ni que l’aigua ens arribés més amunt dels genolls, per bé que a vegades cal cercar bé el millor pas possible.

Poc evident, i gens recomanable de seguir el nostre track en la seva part baixa.

De l’aparcament seguirem la carretera passant per sota la gran bauma i dirigint-nos a Leskovik, arribarem a la segona gran torre elèctrica que veiem des del cotxe. Aquí veurem com alguns camins de cabra baixen al barranc. Si els prenem a la dreta, sense massa pressa per baixar al riu, acabarem arribant a la llera del barranc de Çarçovës o riu de Leskovik per un camí que pot costar un xic de seguir doncs a voltes es perd entre els matolls. Una mica d’orientació i sentit comú ens serà d’ajuda.

EL DESCENS DEL BARRANC GARES

El descens vertical i esportiu del Gares s’inicia pròpiament al final del caos de blocs, identificarem el final del caos precisament per l’inici d’una interessant gorja, excavada en preciosos plecs de roca a banda i banda de la gorja.

Alguns ressalts de més o menys importància, algun d’ells més delicats que altres, ens duen al primer sifó esmentat a la topo de la guia Canyonisme en Albanie.

Aquest sifó, en les condicions de cabal que ens topem nosaltres, no és un sifó com a tal, sinó que ens ofereix fins a tres passos diferents un cop al toll de la base del ràpel, que trobem instal·lat força apartat de l’actiu a la riba esquerra del barranc.

Un petit ressaltat més ens condueix a un salt discret (sempre sondar).

Després d’una curta marxa arribarem a una cascada de 10 metres (escassos a parer nostre) i més endavant trobarem una altra capçalera evidentment per superar la següent vertical, d’uns 5 metres, però en la que calen preveure els 16 metres que ens caldran per accedir amb seguretat a la capçalera de la primera vertical important del barranc, una preciosa cascada de 25 metres equipada a l’esquerra de dos punts.

El ràpel és molt i molt bonic, l’aigua cau un primer tram fins a colpejar la roca, formant un ventall d’aigua que rega tota la base del ràpel, formant un entorn molt i molt estètic.

Un estètic passadís amb algun ressalt poc complicat ens conduirà de dret a la següent i última vertical del barranc, un preciós ràpel de 35 metres, a la capçalera del qual accedirem amb un passamà a la dreta, que comença en un sol parabolt, una mica delicat d’assolir.

Aquest darrer ràpel no pot ser més bonic, per la forma acanalada que té, i com cau l’aigua, que no ofereix cap mena de problema al descendir.

El segueix un bon tram de marxa, per arribar a un ràpel equipat al centre, on ens caurà aigua a banda i banda del torrent.

Poc més endavant, damunt un bloc encastat a la dreta trobarem la darrera instal·lació, un nou ràpel de 8 metres escassos, i que és seguit d’un curt tram de riu amb algun ressalt, després del qual ja s’obre de sobte el torrent, fins a trobar el camí de retorn.

Retorn del barranc del Gares

Sortint del barranc, just quan aquest s’obre, seguirem un xic per la llera, ben arrambats a la dreta per trobar un sender molt evident que ens conduirà a tres boques-mines o búnquers, i més enllà a travessar el riu per un pont.

Ja havent creuat el riu seguirem una pista per la llera esquerra bo i passant uns barracons a l’esquerra, fins a topar-nos amb una porta tancada, que hem pogut passar per sota.

Després arribarem a l’autorentat de Labinot Fushë, on si hem combinat cotxes ja haurem acabat, o del contrari com el nostre cas, seguim les vies del tren per evitar passar per la carretera, i baixarem al trencall de Griqa, on ens posem a fer autoestop per pujar els 11 quilòmetres de la combinada, i caminar el que calgui per arribar al cotxe, en el nostre cas la sort ens ha somrigut i hem pogut completar el retorn complet amb tan sols una hora.

Ressenya del barranc Gares

Trobareu el croquis del barranc Gares al llibre-guia de barrancs Canyonisme en Albanie, de Guillaume Coquin, un imprescindible per tenir uns mínims de referències durant el vostre viatge barranquista a Albània.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat traçat directament sobre mapa. Així doncs, prengueu els seu tram del track només com a referència. L'aproximació i el retorn van ser gravats amb GPS sobre el terreny.