canyoning berat shqiperia albania

Bigas Waterfall, barranquisme a Albània

Al sector de l'Osumi Canyon, un riu que s'engorja profundament formant un entorn preciós, molt popular a Albània pel ràfting i el kayak, és amb tota seguretat un dels atractius turístics més potents que hi ha a uns 40 minuts del preciós poblet de Berat, patrimoni mundial de la UNESCO, trobarem nombrosos afluents que hi cauen en forma d'altives cascades.

Algunes d'elles presenten un cabal perenne, a més de fortes crescudes en cas de pluges.

En la nostra visita en recorrerem dues, i deixarem per a pròximes ocasions les que plantegen majors inconvenients als seus respectius retorns.

Aquí us expliquem la més allunyada de Berat i de Çorovodë, el barranc de Bigas.

Fitxa tècnica del Bigas

• Temps de descens: 1h
  • Dificultat: v3-a3-II
    • Canyonisme en Albanie - Guillaume Coquin
  • Corda: 2x20 (o 2x40 si s'enllaça la vertical final)
  • Observacions: Instal·lacions correctes algun parabolt tocat. Preveure material per instal·lar.

Accés al Bigas Waterfall

De la bonica ciutat de Berat ens dirigirem a Bogovë i després cap al poble d’ambient soviètic de Çorovode. Seguirem la carretera SH72 fins, abans de creuar el barranc, trobar un trencall a l’esquerra, que ens dirigeix a la base de l’empresa Albania Rafting Group, on amablement ens han deixat aparcar la furgoneta i fer nit.

NOTA: Tingueu present que aquest darrer fet ha cambiat, i ara hi ha la clara voluntat per part de la propietat d'aquesta empresa d'apropiar-se de l'Osumi Canyon, i arriben fins i tot a sabotejar els vehicles aparcats a tocar de la seva base. Recomanem ser ben discrets.

APROXIMACIÓ AL BIGAS

Gairebé immediata, només cal tornar a la carretera i baixar al riu per començar a caminar còmodament per la llera d’aquest. Compte a les relliscades.

EL DESCENS DEL BIGAS

El barranc comença a poc a poc, molt obert i amb alguns ressalts poc destacables, l’aigua, de tèrbola com és no permet intuir la profunditat dels tolls, així que evitarem els salts de totes totes.

Trobarem el primer ressalt rellevant equipat en un natural a l’esquerra del barranc, possiblement es tracta del salt de 6 indicat a la ressenya de la guia Canyonisme en Albanie.

Un preciós passadís de roca molt fracturada, talment com si fos Flysch ens condueix a un ràpel de 10, equipat degudament a la dreta, i amb un parabolt malmès a l’esquerra. Atenció amb els fregaments de corda!

No ens desplaçarem massa, per trobar un tobogan de 10 metres, que no ens va semblar de bon fer, i que compta amb un parabolt un xic tocat, a mà dreta, gràcies al qual assegurarem la baixada.

El barranc s’orienta al riu Osumi i comencem a intuir la vertical, un petit ràpel equipat a l’esquerra i que es pot desgrimpar també per l’esquerra s’encadena amb el que es ressenya a la guia com a tobogan de 4 metres, que desgrimpem per la dreta, i arribem a l’inici de la vertical, equipada a banda i banda, esquerra per l’actiu, i dret pel sec.

Buscarem el passamà d’accés a l’esquerra, en un parabolt amb anella i que ens permet accedir amb seguretat al primer tram de vertical, una rampa de 20 metres*.

*Val a dir que la vertical es troba degudament fraccionada i equipada de nou a banda i banda després de la rampa de 20 metres, nosaltres, però, l’hem fet enllaçant aquests dos trams en un únic ràpel de 40 metres, recuperant sense cap mena de problema des de l’altra riba de l’Osumi Canyon.

Retorn del barranc de la cascada de Bigas

Si el cabal del riu Osumi ens ho permet*, remuntarem el riu un centenar de metres fins a trobar un afluent a la riba esquerra de l’Osumi, i una canal boscosa força evident a la riba dreta (enteneu dreta i esquerra hidrogràfica, i no pas riu amunt!).

* Si no ens és possible de remuntar el riu Osumi, baixarem el riu fins a passar la famosa Waterfall of Love, al cap d’uns 400 metres després d’aquesta, a la dreta, trobarem un camí que s’inicia poc evident, però que remunta ràpidament cap a la carretera.

Comença aquí el joc de grimpar i cercar els passos més evidents, primer pel centre de la canal i a mesura que anem guanyant alçada anar cercant el pas més fàcil per la paret que ens queda a la nostra dreta. Passarem una petita cavitat a la dreta, i just davant nostre ens toparem amb el pas d’escalada de III grau, molt exposat, i d’uns 2 metres d’alçada, en cap cas més. Al nostre pas hi hem trobat una cinta fixa, però lligada a una arrel molt inestable. Cal tenir molt present aquest pas, doncs és clau per a poder sortir per aquí.

Superat el pas d’escalada ens trobarem amb un camí més evident i que ens anirà conduint de nou al tram obert del barranc Bigas. Resultarà més que evident el tram que ens queda fins al cotxe, podent optar també per buscar la carretera a la nostra dreta i acabar el retorn per l’asfalt.

Ressenya del barranc Bigas

Trobareu el croquis del Bigas al llibre-guia de barrancs Canyonisme en Albanie, de Guillaume Coquin, un imprescindible per tenir uns mínims de referències durant el vostre viatge barranquista a Albània.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat traçat directament sobre mapa. Així doncs, prengueu el seu tram en el track només com a referència.