canyoning albania

Gjerzerze Canyon, barranquisme a Albània

Malgrat que la idea original era la de fer el descens del Holta Canyon, un dels grans d'Albània, hem fet el camí fins a Kabash i d'allí fins a la presa del Holta per valorar la idoneïtat de fer el barranc i jugar-nos-la amb l'autoestop per al retorn. Ara bé, el cert és que la pista no és pas tant concorreguda com altres carreteres i no convida a jugar-se-la a fer autoestop, menys encara sabent que un total de 24 quilòmetres ens separaran del cotxe en acabar el barranc.

Així, decidim optar per l'alternativa, el germà petit del Holta, el barranc de Gjezerze, que ens promet una gorja profunda i continua excavada en un preciós calcari blanc.

Amb tot, el que és segur és que tot el que ha envoltat la nostra estada a la vall, i l'experiència de fer el descens del Gjezerze l'ha convertit possiblement en allò que els viatgers acostumen a dir "l'experiència més autèntica" que hem tingut durant el nostre viatge, per bé que l'expressió no ens agrada gaire.

Donat que durant el trajecte per la vall hem vist alguns cultius que ens han inquietat, el dia anterior al nostre descens ens vam dirigir a Poroçan, on hi ha un petit bar, on poc o molt hi passen llargues estones alguns cultivadors, i després de trencar el gel, hem fet per maneres que tothom sabés que érem a la vall només per a fer barranquisme, qui sap què podem trobar en els camins d’aproximació als descensos.

Fitxa tècnica del barranc Gjezerze

• Activitat: Barranquisme a Albània
  • Altres toponímies: Gzezerze
  • Punt de sortida: Pista de la presa del Holta
  • Població més propera: Poroçan (bar amb alguns aliments bàsics)
  • Combinació de cotxes: No
  • Temps de descens: 2h
  • Dificultat: v4-a2-III
    • Canyonisme en Albanie - Guillaume Coquin
    • Albania Canyoning - Pascal Van Duin
  • Observacions: Instal·lacions regulars, parabolts. Preveure material de recanvi.

Accés al barranc Gjerzerze

Venint de Cërrik ens toparem amb una imponent presa que la carretera evita per la seva dreta hidrogràfica. Creuarem diversos ponts, fins a trobar un trencall a mà esquerra que duu a Kotorr, passant per la sortida del barranc del Holta i remunta la muntanya fins a Kabash i després a Poroçan.

A Octubre de 2021 aquesta pista es trobava en bon estat com per fer-la en furgoneta, però tingueu molt present la sortida de la vall, la pista és força fangosa i en cas de pluja pot comportar problemes per abandonar la vall.

APROXIMACIÓ AL GJERZERZE

El camí per l’aproximació comença a l’altra banda del riu Holta, que podem creuar amb compte gràcies a un pont penjat i que ens deixa a un gran hort que creuarem amb compte, ja que a l’altre cantó hi trobarem una canalització d’aigua que seguirem uns minuts fins a trobar una pista que remunta per l’esquerra d’aquest. A poc a poc, anirà esdevenint camí i ens durà a creuar uns prats cap a una casa, que podem vorejar per sota (a la dreta) per un camí de vaques molt evident. Seguint aquest camí anirem pujant cap a un collet on hi ha un petit cultiu de panís i darrere el qual s’intueixen les roques que coronen les parets del barranc.

Arribats al coll ens adonarem que ens trobem en plena finca particular, i passarem entre els cultius i la casa, sempre amb el màxim de respecte i discreció. La casa es troba damunt d’un turó, a l’altra banda i sota del qual hi ha un bon planell on ens equiparem per començar el barranc de Gjerzerze.

EL DESCENS DEL BARRANC GJERZERZE

Iniciem el descens emocionats, ja que el barranc promet, és molt engorjat i ens hi ha dut el fet d’haver descartat el Holta per no disposar de logística per a fer la combinació (ni haver preguntat, de fet, perquè a Poroçan hi puja algun autobús cada dia). Cal dir també que tot i que a la guia es fa menció de la fredor del barranc, no n’hem apreciat amb excés, doncs la sensació de fred a les mans ha estat similar a altres barrancs Albanesos.

El barranc comença prou directe, endinsant-se de seguida en un calcari blanc i els primers obstacles són poc remarcables, fins a passar la gran bauma a l’esquerra, a partir d’on trobarem els primers ressalts rellevants.

Els dos primers indicats a la ressenya de Canyonisme en Albanie els vam desgrimpar amb tota probabilitat, doncs la primera instal·lació que emprem és la del ràpel de 15, instal·lat a l’esquerra amb doble punt, el d’obertura més un parabolt amb anella, molt possiblement de l’expedició Italiana que ha precedit els nostres passos unes setmanes abans.

Més endavant, un estret passadís ens separa d’un ràpel de 15 metres, podem recórrer amb seguretat aquest tram gràcies a la instal·lació que trobem a l’esquerra, que consta d’un parabolt amb anella.

Seguirem superant un passadís ben estret per trobar-nos uns blocs encastats on trobem el següent ràpel, del qual no arribem a recordar com n’era la instal·lació, que trobem ubicada a l’esquerra.

Sortirem del toll de la base per un petit pas que hi ha per sota d’un bloc de roca, i arribarem a damunt d’un caos d’enormes blocs, on trobarem la cascada més important del barranc.

Malgrat que nosaltres no l’hem vista, una instal·lació permet davallar per fora de l’actiu, per una gran cavitat que es forma a l’esquerra del Gjerzerze, nosaltres hem arribat directament a la cascada de 35 metres per on baixa l’aigua. La trobarem a la dreta, amb dos punts, un d’ells un bon parabolt amb anella.

La cascada no pot ser més estètica, i a la seva base ens trobarem en una gran sala on la llum penetra de forma tènue.

Seguim Gjerzerze avall per trobar els següents obstacles que ens posi per davant, arribant a uns blocs encastats per sota els quals passa l’aigua. Buscarem el pas que els remunta per la dreta, amb compte on posem els peus, doncs és un xic inestable, i trobarem un parabolt amb anella a la dreta gràcies al qual podrem baixar sota els blocs, on trobarem, ara a l’esquerra, un altre parabolt amb anella, gràcies al qual rapelarem els 7 metres del saltant.

Un petit tram nadant més una mica de caminar ens durà al següent ràpel, equipat a la dreta, sota un bloc encastat.

Una petita rampa que sembla un tobogan ens conduirà a un nou ràpel, encara amb l’equipament d’obertura, a la part esquerra. La sortida és una mica dolenta, i el ràpel no arriba de bon tros als 10 metres.

Seguim el Barranc de Gjerzerze per una rampa allargassada sense massa complicacions i no haurem de caminar massa per trobar el següent ràpel, a l’esquerra, seguit d’un altre, de nou a l’esquerra i que alhora el segueix un altre, de nou a l’esquerra d’uns 5 metres, potser algun més.

El següent ressalt, l’esquivarem per un pas a la riba esquerra i trobarem un tram per on caminarem uns minuts i on podríem arribar a sortir del barranc per un camí molt evident a la dreta; amb tot, però, resulta molt interessant acabar el barranc per la llera del Gjerzerze, doncs després d’una petita successió de ressalts, farem encara un altre ràpel per fora de l’actiu, poc atractiu tot s’ha de dir i equipat a l’esquerra, per anar a cercar l’últim ràpel, travessant un interessant pont de roca, tot això separat en dos trams.

El primer serà per baixar al toll, l’aigua de la qual brolla pel pont de roca. Trobarem la instal·lació a la dreta. Després i sempre amb la corda com a element de seguretat, podrem cercar una nova instal·lació al peu dret del pont de roca, per acabar de baixar els quinze o vint metres que ens separen del final del barranc, on aquest vira a la dreta per a trobar-se amb el riu Holta.

Retorn del barranc del Gjerzerze

Sortint del barranc, creuarem el riu Holta a la seva arribada a l’embassament que hi ha a la capçalera del barranc Holta, i sortirem així a la pista on tenim el cotxe.

Ressenya del barranc Gjezerza

Trobareu el croquis del barranc Gjezerza al llibre-guia de barrancs Canyonisme en Albanie, de Guillaume Coquin, un imprescindible per tenir uns mínims de referències durant el vostre viatge barranquista a Albània.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat traçat directament sobre mapa. Així doncs, prengueu el seu tram en el track només com a referència. L'aproximació sí que us pot ser molt útil especialment en el seu primer tram on podem perdre el camí en alguns punts molt concrets.