canyoning pellumbas tirane albania

Barranc Erzen, barranquisme a Albània

Atrets per la descripció que la guia Canyonisme en Albanie en fa, prometent-nos un fort cabal però la possibilitat d'avaluar cada obstacle abans d'enfrontar-nos-hi, ens hem decidit a visitar el barranc d'Erzen o Erzenit, un riu en tota regla. Una aventura que mai oblidarem, més encara per ser el primer barranc que ens ha obligat a parar i equipar alternatives o utilitzar el nostre enginy per poder superar amb seguretat alguns moviments violents d'aigua.

Tot i això, i tal com diu en Guigui, l'autor de la guia, que la gran quantitat d'aigua que brolla a l'inici del barranc no us desencoratgi a recórrer les entranyes d'aquest preciós barranc, entenent, això si, que si us heu decidit a seguir les passes d'aquest llibre fins al darrer racó salvatge dels Balcans, sou barranquistes experimentats i completament autònoms, perquè l'aventura està servida i ens espera a cada racó d'aquest preciós barranc.

Fitxa tècnica del barranc Erzen

• Temps de descens: 2h30'
  • Dificultat: v2-a5-III
    • Canyonisme en Albanie - Guillaume Coquin
  • Observacions: Instal·lacions d'aventura. Preveure material per instal·lar.

Accés al barranc Erzen

Sortint de Tirana cap a Elbasan, només hem d'estar al cas de la sortida en direcció a Pëllumbas, un bonic poblet de muntanya. Podem aparcar a l'entrada mateixa d'aquest, a la dreta i davant el primer bar-restaurant hi ha un bon aparcament on nosaltres hi hem fet nit i tot.

No deixeu de visitar el bar de l'entrada, la parella que el regenta són molt eixerits, i la noia, a més, ha après castellà veient telenovel·les! (i fa unes patates rosses que ni les nostres padrines!)

APROXIMACIÓ L'ERZEN

Des de Pellumas seguim fins al final del carrer principal on surt el camí amb marques vermelles amb una línia blanca al centre, el camí turístic a Shpella e Pellumbasit, arribats a la cova dedicarem uns minuts en visitar-la, per després començar un descens molt pronunciat, primer per un sender molt dret, i després acabant en una tartera molt vertical on haurem d’anar amb compte amb les relliscades i de no engegar pedres als companys que puguem tenir més avall.

Al final de la tartera, trobarem el riu, que creuarem sense problemes i buscarem a l’altra riba un petit sender, molt evident, que remunta cap al canal que ve de la presa que reté l’Erzen aigües amunt. Seguirem el canal fins a tocar la presa, on trobarem un pont de fusta molt vell que creua el canal, i un túnel que aboca aigües al riu, aquest és l’inici del descens.

EL DESCENS DE L'ERZEN CANYON

Iniciem el descens fent un ràpel des d’unes barres de ferro cap a la llera del riu, just on un gran doll d’aigua entra al barranc, provinent de la presa que tenim a tocar.

El cabal pot impressionar, però bo i sabent que gairebé tots els obstacles poden ser observats des de fora de l’aigua per a planificar la gestió dels moviments d’aigua, cal no deixar-se aclaparar per la quantitat d’aigua que emana d’aquest forat.

El primer tram, superat aquest primer ressalt, no presenta més dificultats que algun petitíssim ressalt i llargs trams de natació en aigua, en general en calma.

La primera dificultat amb què ens toparem serà una impressionant cascada de 12 metres per on cau tota l’aigua del riu, la topo de la guia indica una instal·lació al centre que no vàrem saber trobar, i una altra a la riba esquerra, que evita el cabal i ens permet fer un ràpel en sec.

A la base d’aquest ràpel ens trobarem en una gran cambra amb vents causats per la pressió de l’aigua, de la qual sortirem per un petit ressalt per on també s’escola tota l’aigua.

Més endavant, trobarem un ressalt equipat a l’esquerra, en una llengua rocosa que supera l’actiu, tot i que amb alt cabal també es pot veure afectat per l’aigua. Tenim seriosos dubtes que es tracti del C8 que la ressenya indica.

Seguirem barranc avall, en el tram més ambigu a parer nostre del que mostra la ressenya, la nostra memòria no recorda un dels dos ràpels a l’esquerra indicats, per bé que si la continuació amb un salt des de la dreta hidrogràfica amb algun ressalt més abans d’arribar després d’una curta marxa al primer sifó, que en el nostre cas i pel cabal del riu, no era sifó. Amb algun obstacle més pel mig, arribarem al que s'indica com a segon sifó, i segons la ressenya hauriem de ser a tocar de la sortida, res més lluny de la realitat, hi manca un engorjat final, no pas exempt de dificultats a tenir en compte. Ho descrivim tant bé com la memòria ens permet:

Algun ressalt més després del segon sifó (que tampoc ho era a causa del cabal), i un petit tram de natació ens duen a un nou obstacle, desequipat i que no reconeixem a la topo de la guia, amb una gran lleixa rocosa a l’esquerra des d’on podem observar un bon drossatge a la dreta i una contra que ens dificulta la sortida en cas de saltar al toll d’aigua.

Finalment, decidim equipar un espit a la dreta per poder rapelar fins a una petita "repisa" i d’allí saltar fora els moviments d’aigua que es generen als estrets.

Després de resseguir breument els estrets on trobarem un salt i algun ressalt, arribarem a un nou ressalt que cal protegir d’alguna manera, i per no perdre més temps, llacem una gran roca a la dreta i rapelem una rampa amb molta aigua, que ens deixa en una mena de bifurcació, amb un sifó impenetrable a l’esquerra, i la continuació del barranc a la dreta.

Seguirem davallant pel barranc fins a trobar-nos una surgència, que fa una forta olor de sofre.

Aquí buscarem la sortida immediatament a l’esquerra, en una tartera arran de paret i damunt la qual hi trobarem el camí.

Retorn del barranc de l'Erzen

El camí de retorn comença en forma de tartera de grans blocs on cal grimpar amb compte, on trobarem rastres evidents de banyistes Albanesos.

Si seguim remuntant acabarem trobant un sender molt evident que anirem seguint sense dificultats més que un punt on toparem de cara amb una paret rocosa. En aquest punt prendrem el camí, més fressat i cap a la dreta, per seguir remuntant, mica en mica, fins al poblet de Pëllumbas.

Ressenya del barranc Erzen

Trobareu el croquis del barranc Erzen al llibre-guia de barrancs Canyonisme en Albanie, de Guillaume Coquin, un imprescindible per tenir uns mínims de referències durant el vostre viatge barranquista a Albània.

NOTA: A parer nostre hi manquen un parell d'obstacles importants a la part final, que ja hem descrit en el descens.

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El tram de barranc ha estat traçat directament sobre mapa. Així doncs, prengueu el seu tram en el track només com a referència. L'aproximació sí que us pot ser molt útil tot i que compte en el seu primer tram on pot no ser molt precís.