Gura Canyon Albania

Gura Superior, barranquisme a Albània

Dubtosos de si un parell de barranquistes és suficient per enfrontar-se a la vertical més alta d'Albània, el Gura, amb els seus 230 metres d'altura, amb un bon cabal, una roca descomposta i instal·lacions que poden haver desaparegut, decidim afrontar únicament el tram superior del barranc Gura o de Lekdush, doncs seguir per la vertical ens condueix inevitablement a haver de completar el descens amb unes dues hores recorrent els 6 quilòmetres que separen el Gura de la seva confluència amb el barranc d'Ademi i més endavant el Bençës, primera possibilitat de sortir des de l'escapatòria que ens permet sortir del tram superior.

Després de l'equip francès que va obrir el barranc i que en publicà la guia, tenim constància d'un segon equip Eslovè i que equipà una nova línia, amb tot, però en Guigui, l'autor de la guia Canyonisme en Albanie, ens indica que el més probable és que totes les instal·lacions hagin desaparegut per una enorme crescuda del riu.

Decidits doncs que el més prudent és fer únicament el tram superior del Gura, doncs a Albània no hi ha opció d'un rescat ràpid, carreguem amb el material que creiem suficient per reequipar tot el tram superior i ens disposem a baixar aquest preciós barranc, amb el neguit a l'estómac de què i com ens ho trobarem.

Fitxa tècnica del barranc Gura Superior

• Activitat: Barranquisme a Albània
  • Altres toponímies: Kanionet e Lekdush, Gures
  • Punt de sortida: Progonat
  • Població més propera: Progonat i Lekdush (per serveis, Tepelenë)
  • Combinació de cotxes: Poc útil
  • Temps aproximació: Immediat
  • Temps de descens: 2h30'
  • Dificultat: v4-a3-III
    • Canyonisme en Albanie - Guillaume Coquin
  • Observacions: Re-instal·lat l’octubre de 2021. Roca molt inestable, preveure material de substitució.

Accés i aproximació al barranc del Gura Superior

De Tepelenë ens dirigirem per carretera a Bençë, una carretera que tot sigui dit de passada, el 2021 havia estat completament renovada fins a Lekdush.

Per al nostre descens hem passat la petita vila de Lekdush i ens hem dirigit a Progonat. El cotxe el deixem a la corba de dretes (en sentit ascendent) que creua el Gura en el punt on el barranc és tant plè de grava que la pràctica totalitat del cabal ens és imperceptible.

L'aproximació és gairebé immediata, entrarem al torrent baixant per qualsevol de les seves ribes. Compte, alguns blocs grans són tant inestables com la grava.

EL DESCENS DEL GURA CANYON

El primer tram del barranc recorre la llera plena de grava que anirà desapareixent a poc a poc per donar pas a l’aigua, i al cap d’uns minuts de caminar ja intuirem la gran gorja que s’excava davant nostre i el primer ràpel que ens permetrà d’accedir al barranc.

Cal dir també que en aquest primer tram hi ha diversos camins que permeten baixar a la base de les cascades, els trobarem tots a l’esquerra del barranc.

Arribats al primer ràpel, el barranc ens ensenya el seu caràcter, de roca descomposta, gairebé Flysh ens obligarà a cercar els millors blocs on instal·lar.

Valorat el cabal, decidim entrar, reforçant com podem la instal·lació de la dreta, on també hi trobem un natural per accedir amb més seguretat a la capçalera.

El primer ràpel, d’uns 15 metres, potser més, ens deixa dins de la tolla*, que a causa d’un despreniment de rocs, ara és foradada i vessa les seves aigües pel forat i no per damunt la paret tal com veiem dibuixat a la topo de la guia Canyonisme en Albanie (per bé que en el text s’adverteix d’aquest canvi).

*ATENCIÓ: Convé no acabar el ràpel dins l’aigua, sinó que buscarem la repisa a la dreta des d’on podrem pujar ajudant-nos els uns als altres al gran replà que creua el barranc de banda a banda i per sota del qual s’escola l’aigua. Damunt d’aquest, a la paret de la dreta, trobarem la següent instal·lació, i també un monopunt a terra, ubicat al centre.

El ràpel que ens permet seguir pel barranc baixa per fora de l’actiu, i ens deixa a la base d’aquest preciós salt d’aigua conegut com a Ujevara e Peshtures. Un camí a l’esquerra surt del barranc.

Una vintena de metres més endavant segueix el curs del barranc amb més verticals, totes elles precioses i equipades a la dreta.

La primera d’elles, la que ens duu al pont de roca ressenyat a la guia, l’hem equipat a la dreta, en un còmode balcó de roca, fent el ràpel per fora de l’actiu, tot i que caldrà creuar la vena d’aigua un cop superat el ràpel d’uns 15 metres i cercar la instal·lació per a la següent vertical, en un gran bloc que sobresurt del “peu” dret del gran pont de roca.

És impossible no insistir en la gran bellesa de l’indret on ens trobem, més encara veient el gran salt d’aigua que tenim sota els nostres peus.

La instal·lació que hem col·locat ens permet davallar per aquesta preciosa cascada d’aigua turquesa que s’enfonsa en una gorja molt profunda, a uns 30 metres de fondària, en un entorn dominat per una roca molt i molt estratificada. La línia del ràpel evita gran part de l’actiu, encara que en cas de gran cabal molt possiblement tindrem una bona quantitat d’aigua caient-nos damunt.

Semblaria que la línia original d’aquest ràpel cal cercar-la passant per sota el pont de roca, i rapelant per fora de l’actiu.

De nou, un camí a l’esquerra ens permet sortir del barranc.

Sense encantar-nos massa tot i la bellesa del barranc, i a causa de les nombroses evidències de caigudes de pedres, seguim recorrent el barranc que, ara, s’obre momentàniament i on arriba el camí senyalitzat a l’Ujevara e Peshtures que ve de Progonat.

En aquest tram de barranc obert, caminarem i veurem algunes restes de construccions a l’esquerra, una surgència en forma de salt d’aigua molt vestit a la dreta, i una cova a l’esquerra. Identificarem el tram, si les referències anteriors no són suficients, perquè a la llera dreta hi ha una gran llosa de roca per la qual podem caminar.

Seguirem avançant fins que el Gura es torna a engorjar, a poc a poc, primer per un passadís amb parets força baixes i en una corba cap a la dreta, sota el que ens ha semblat una figuera, el Salt de 6 metres indicat a la topografia de la Guia Canyonisme en Albanie.

En el nostre cas, com que duem el “taladro” rapelem de la figuera.

Immediatament després d’una curta nedada per sortir de l’aigua, el barranc del Gura vira a l’esquerra, i trobem els dos ressalts de 5 que es ressenyen a la guia. El barranc rellisca molt, i veiem molt agosarat desgrimpar aquests dos ressalts, així que aprofitant que anem preparats per instal·lar el que calgui, col·loquem un parabolt amb anella a l’esquerra, força alçat, a fi de poder assegurar aquests dos ressalts amb la corda, així que en fem el ràpel d’una sola tirada.

Una nova vira del barranc, ara cap a la dreta, ens condueix després d’un petit ressalt a una nova vertical, d’uns 15 metres i equipada amb una única anella a la dreta, sota una visera de roca que ens dificulta trobar-la. Aquesta és l’única instal·lació que no hem substituït, ja que vàrem decidir estalviar material pel que poguéssim trobar-nos a la darrera vertical.

Val a dir, però que és aconsellable fer-ho, i també instal·lar algun tipus de passamà per accedir amb seguretat a la capçalera, perquè l’indret rellisca força, i una caiguda pot tenir conseqüències greus.

El ràpel és molt bonic com tot el barranc, i ens deixa al peu de la cascada, amb l’aigua caient-nos al damunt.

Tombant a l’esquerra per un curt i estret passadís, arribem a la darrera vertical, d’uns 25 metres d’alçada, instal·lat a l’esquerra, trobem un parabolt clavat a un bloc penjant ben bé a la vertical, decidim instal·lar una capçalera doblada amb anelles més enrere, a la paret esquerra en un gran bloc de pedra a la paret i en un indret amb un accés immensament més fàcil i segur.

Retorn del barranc del Gura Superior

Un cop superada la darrera vertical i ens hàgim desequipat baixarem un petit ressalt i buscarem una tímida carena a l’esquerra i que mor dins la llera del Gura. Hi trobarem un rastre de sender, i si aguanta, la fita que hi hem deixat. Aquest camí remunta a poc a poc el marge esquerre del Gura per anar a trobar una construcció que sembla una torre, però que aparentment hauria tingut relació amb l’energia hidroelèctrica, ja que sembla que uns tubs hi haurien conduït l’aigua.

Si passem per la dreta d’aquesta torre el pas és més còmode, i superada la construcció, tendirem a l’esquerra, sempre pel camí més evident fins a trobar el sender principal, que duu a la cascada Ujevara e Peshtures, i que si prenem a la dreta ens durà al poble de Progonat, on trobarem la carretera i que ens permetrà tornar al cotxe.

ATENCIÓ: És vital sortir en aquest indret, del contrari ens toparem amb la vertical de 230 metres i la propera sortida comprovada queda a unes dues hores de la base dels 230 metres de cascada.

Ressenya del barranc del Gura Superior

Trobareu el croquis del barranc del Gura INTEGRAL al llibre-guia de barrancs Canyonisme en Albanie, de Guillaume Coquin, un imprescindible per tenir uns mínims de referències durant el vostre viatge barranquista a Albània. A més, a continuació reproduïm la topografia refeta amb l'equipament actual.

croquis canyon gura

Descarregar el track per a GPSATENCIÓ: El track comprèn únicament el tram de retorn, i malauradament es va enregistrar amb uns metres d'error, sobretot a l'inici d'aquest. Preneu-lo com a referència visual per identificar la sortida per satèl·lit.

ALTRES DESCÀRREGUES:

Sortida dreta cap a la carretera, útil per a fer combinació de cotxe per a TOTS els barrancs del gran circ de Kurvelesh.

LA GRAN VERTICAL DEL GURA EN VÍDEO

Al petit bar i "càmping" de Lekdush, un jove encuriosit per les nostres intencions, ens mostra un vídeo que es va gravar amb dron de la gran vertical de 230 metres que rep el nom d'Ujevara e Lekdushit.